Flera falukorvar innehåller nästan inget nötkött, trots att tillverkarna skriver att korven innehåller nöt. Det visar en granskning från Sveriges Radio P4, där 19 svenska falukorvar har DNA-testats.
Sex av korvarna innehöll 5 procent nötkött eller mindre. Lägst låg Vaggeryds chark med 0 procent nöt, följt av Rybergs på 0,6 procent och Ica Extra fin på 1,2 procent. Samtidigt fanns det korvar som stack ut i testet. Som Jokkmokks korv & rökeri som låg på 64 procent nöt.
Falukorv måste innehålla minst 45 procent kött, men reglerna säger inte hur stor del av köttet som måste vara nötkött. Men om det står nötkött på förpackningen förväntar sig många mer än bara någon enstaka procent nöt.
Japp – till och med lamm ligger över griskött. Notera att jag inte är emot köttproduktion men i falukorv kan det verkligen kvitta tänker jag
"Kor, får och andra idisslande djur orsakar på grund av sin fodersmältning särskilt stora utsläpp av växthusgasen metan. Nötkött på den svenska marknaden orsakar 23-39 kg koldioxidekvivalenter/kg kött och lammkött 13-22 kg koldioxidekvivalenter /kg kött (båda siffrorna gäller kött utan ben).
Gris och kyckling orsakar betydligt mindre utsläpp än nötkreatur och får, 5-8 kg koldioxidekvivalenter /kg för griskött och 2-3 kg koldioxidekvivalenter/kg för kycklingkött (båda utan ben). Fodret står för en relativt stor del av köttproduktionens utsläpp av växthusgaser, särskilt för kyckling och gris."
Allt detta prat om kött och att det är inte är bra för världen gjorde att jag beställde Ribeye på roomservice.
Jag räddar världen från en stor köttbit. You welcome world.