Distribuera lösenord mm till anställda

När man gjort iordning en ny arbetsplats till en anställd, dator, platta, telefon etc. och kopplat på alla tjänster.

Hur ger ni dem då deras lösenord?

En post-it lapp, via sms, e-post, teams chat?

Jobbar som konsult åt ett stort statligt bolag. De skickar ut lösenord via sms.

1 gillning

Vi kör 1Password för alla lösenord. Till dator så får man ändra vid första inlogg som sker när man får datorn.
Ett alternativ för att sätta lösenord på tjänster man använder är att använda "Glömt lösenordsfunktionen". Då slipper man hålla på och skicka lösenord överhuvudtaget. En bonus är att man vet att lösenordet blir ändrat.

1 gillning

Hur gör ni då när de glömt lösenordet till datorn. Blåser ni den och installerar på nytt?

Jag har använt det med glömt lösenord och på 365 kan man ställa så att de behöver ange ett nytt, men då är det stor risk att det blir 0000 eller 1234.

Finns väl ingen applikation som idag tillåter 0002 som lösen.

Windows om man slår på logga in med PIN.

Om datorn är kopplad till ett AD som kan man via det återställa lösenordet annars är det bara att blåsa den. Har inte hänt hittills men är inget särskilt viktigt på dem ändå.
När det gäller 365 så kan du ställa in krav på lösenordskomplexitet och där ställer du självfallet även in att TFA ska användas.

1 gillning

Vi har en portal där man själv får välja lösenord. Problemet är bara att man måste använda sitt konto för att logga in i telefoner och andra enheter i vårt MDM (MS Intune). Portalen för lösenordsbyte kräver tvåategsverifiering via SMS. Dvs. lite moment 22. :sweat_smile:

Det finns nog. Jag har det superhemliga lösen 123 på jobbet för att logga in med Remote Desktop mot Windowsservern på jobbet.

Vi har ju inga extra system för att administrera användare, hälften har Mac och de andra windows.

Så då förmodar jag att sms är det bästa för oss för att få ut användaruppgifterna.