Disney+ ser inte ut att ha tagit bort stödet för 4K, HDR och Dolby Atmos för Premium-abonnenter i Europa. Efter flera rapporter från framför allt från Frankrike om att formaten försvunnit, så spreds rykten om att förändringen skulle gälla hela Europa. Men det verkar inte alls stämma. Enligt den franske journalisten Nicolas Lellouche har Disney nu också meddelat att 4K UHD ska återställas i Frankrike. Enligt Disney beror problemen på en övergång till en alternativ teknik efter ett domstolsbeslut.
De säger att tjänsten successivt byter från H.265 till VP9, vilket tillfälligt kan göra att 4K UHD och HDR saknas på vissa enheter under övergången.
However, VP9 is supported only on certain devices. At the moment, 4K on Disney+ is available only on Google TV, Fire TV and newer LG TVs. It is currently unavailable on devices such as Apple TV 4K, Samsung TVs and game consoles.
Tveksamt om första generationen av Apple TV 4K ens kan spela upp VP9 i 4K.
Jag testade aldrig innan jag kontaktade kuntjänst. Har en tid varit missnöjd med att Dolby Vision försvann och insåg att vi tittade väldigt lite på just Disney+. Såg därför luckan nu att kunna dra mig ur ett halvår innan det gick ut.
Nja, vi har en av de ”nyare” LG enligt Disney+ men INTE fått tillgång till Premium igen, utan bara Dolby Atmos sen den 20/7… Disney vill kompensera men eftersom det faktureras via Telia så blir de ju tvärstopp då Telia inget vet och då inte heller kompenserar..