Digitalt körkort släpps i Norge

Tja, lite samma problem om man tappar sin plånbok, eller den blir stulen.

Lite nyfiken... Vad händer på bolaget :slight_smile:

Skämt åsido, min fru som jobbar på bolaget har hört (ryktesvägen) att inte körkort skulle godtas som id-handling på bolaget längre. Men jag hoppas att det är någon feltolkning utifrån detta meddelande.

Jäklar vilket uppsving nationellt ID-kort hade fått :joy:

Ja! :joy: Råkade få/beställa både pass och id-kort sist, måste ha kryssat i bägge i misstag.. vet ärligt talat inte hur det gick till. Kanske polisen ville ha lite extra fikapengar :joy:

Frågade vid hämting av passet vad id-kortet är bra för, vad jag ska med både pass och det till.

  • Det är säkerare än körkortet... - Hur då? inget bra svar på den :hugs:
  • Det är mindre än passet....

Någon som är insatt, är det verlkligen säkrare?
Mindre, men fulkommligt onödigt i mina ögon. Så stor plats tar inte ett passet.

Det är säkert nån anledning till varför man får göra Nationellt ID kort billigare en tillfällig tid.
(100 kr istället för normalt 400 kr)
Blir kanske som med passen, att alla ska göra dem samtidigt och det blir kaos.

Så jag tänkte det är lika bra och göra ett. Fast observera om du gör pass och ID kort samtidigt får du inte rabatten. Man måste göra det separat vid ett annat tillfälle.

Anledningen till att man gjorde ID-korten billigare var för att försöka lätta trycket på passbeställningarna. De flesta klarar sig med id-kort då man som regel reser inom eu.

2 gillningar

Förvisso, men det är betydligt större sannolikhet att batteriet/telefonen dör av någon anledning.

Lite som att lägga kontokorten hemma och lita på telefon, det skulle jag aldrig göra. Skriver alltid ut boardingkort också om luren skulle strula. Better be safe than sorry.

3 gillningar

Flög idag på semester till Spanien. I kabinen en dam som kom gående. Hon sade "Tror det är rad 20 men har ingen täckning så jag vet inte exakt". Eller hela familjen som endast hade boardingkorten i en telefon och mamman skulle swipa och skanna hela familjen :smile:

2 gillningar

Digitala boardingkort delar man med alla inblandade + till mailen

2 gillningar

Lite surt att nationellt ID-kort bara är giltig i 5 år jämfört med körkortets 10 år.

Mitt körkort gäller bara 5 år, 50+ & tunga behörigheter.

2 gillningar

Nu börjar det hända lite. Du kan få använda passet eller det nationella ID kortet om du ska göra ett nytt BankID. Körkort funkar ej:
https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/mobilt-bankid/varfor-behovs-svenskt-pass-eller-nationellt-id-kort-for-att-ansoka-med-sakerhetsdosa/

Japp det kom på Swedbank för några dagar sedan.

Det är så jag kallar det när jag framför fordon i kombination med min pondus.

1 gillning

Det kallas väl tunga tillhörigheter? :joy::joy::joy:

Nationellt-ID kort kostar bara 100 spänn året ut, gott om tider i Halland.

Intressant artikel: https://eu-kollen.se/snart-kommer-ett-europeiskt-bankid/

1 gillning

Intressant är att det inte finns någon"qr-kod" på nationella ID-kortet. Så skall de läsa av för tex sjukvård så får man ta fram FrejaE-ID eller körkortet.

Finns ett dolt rfid chip. Alltid nått, och kanske säkrare... ?

2 gillningar