Digitalt körkort släpps i Norge

Idag släpper man En app för digitalt körkort i Norge, så man behöver inte bära med sig det gamla fysiska kortet :+1:

Då kan man undra när detta kommer till Sverige… :thinking:

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/digitalt-forerkort

4 gillningar

Ja satan va bra , hoppas de på g här oxå snart

Försökte få till det sedan jag har norskt personnummer. Men gick bet på att körkortet är svenskt. Men 2022 blir det norskt! :grin:

Alla på jobbet jublade och självklart fick man höra att man var svensk…

Är det inte bara att byta det nu?

Går det inte att söka norskt körkort om man har ett svenskt?

Verkar som det måste löpa ut.

Du behöver inte vänta enligt vegvesen.no: Innbytte av førerkort fra land innenfor EU/EØS | Statens vegvesen

Tänk bara på att du kan förlora behörigheter på att byta. T.ex ett B-kort i Norge är inte samma som ett B-kort i Sverige. Jag tog mitt B-kort för så länge sedan att jag får köra personbilar tyngre än 3,5 ton på mitt. Det är ett exempel på en behörighet som man kan förlora vid ett byte.

Du kan ju även få nya behörigheter :slight_smile:

2 gillningar

Ska väl utredas etc etc i en 20 år sådär först …

Jag har ju ett norskt personnummer men bor i Sverige. Varför har de inget alternativ för sådana som mig :joy:

Dom gillar dig väl inte som bor i Sverige :smiley:

1 gillning

Okej. Nice. Hade inte läst så långt. :joy: Har inte haft anledning egentligen. Tack!

Måste bara kasta in lite kuriosa om Norges straff vid en promillehalt vid/över 0,2 i trafiken, (alltså som i Sverige.)

Fängelse i 14 dagar plus indraget körkort och saftiga bötesbeloppet; 150% av din månadsinkomst.

”Blir ingen semester det året.” Som chefen sa. :joy:

2 gillningar

en annan sorts semester

1 gillning

Jisses, är väl därför alla promille körare som åker dit kör i sverige :slight_smile:

1 gillning

Ja. Helt klart fler ”dagen-efter-förare” i alla fall.

Står så här i Omni om norges digitala körkort:
" Norge inför mobilbaserade körkort

Den norska myndigheten Statens vegvesen – det vill säga motsvarigheten till den svenska myndigheten Transportstyrelsen – har nu lanserat mobilbaserade körkort. Körkortet kommer i form av en app som finns för både IOS och Android och gäller enbart när det handlar om trafikkontroller. Det går med andra ord inte att legitimera sig i andra sammanhang med körkortet."

Lite “bummer” över det hela då.

Ja. Det räknade jag med. Men vet du med dig att du inte ska legitimera dig i övrigt, är det trots allt nice att slippa ta med körkortet. Nu väntar jag bara på att bankjäveln släpper Apple Pay.

Det är få banker i Norge med Apple Pay och alltfler norrmän byter bank i förmån till trådlöst. Man ser hur viktigt det är att ligga i framkant.

För mig är det tämligen värdelöst att man tvingas ha både det i iPhone och också ett plastkort. då kan jag fortsätta med plastkortet eftersom det alltid är med iPhonen i plånboksfodralet. Så nej, antingen eller, inga halvmesyrer för mig :slight_smile:

1 gillning

Har sett några artiklar om detta fenomen även i Sverige :relaxed:

2 gillningar