Dexcom lanserar glukosmätare för mätning i realtid

Från sajten:
image

I Sverige lever 500 000 människor med diabetes vars vardag kräver ständiga mätningar. Nu lanserar Dexcom sin glukosmätare som kan underlätta vardagen för dessa.

Dexcom G7 Continous Glucose Monitoring är namnet på företagets glukosmätare som har koll på värdena i realtid för diabetiker. Den nya glukosmätaren har fått flera teknologiska uppdateringar och funktioner som ska kunna göra livet lättare för diabetiker. Uppvärmningstiden ligger på 30 minuter vilket innebär snabbast på alla marknader.

Sensorn har en unik 12-timmars reservperiod som ger användare möjlighet att vara mer flexibla vid byte av sensor och förbättrade varningsinställningar för att förhindra hypoglykemi/insulinkänning. Just G7 är den enda CGM som kan förutse hyperglykemi 20 minuter innan det sker.

Via G7-appen kan användare, bland annat, se sina glukosvärden i realtid, hålla sig inom målintervall och dela sina värden med närstående och diabetesteam.

Källa: Pressmeddelande

1 gillning

Den största förändringen jämfört med G6 ska vara att man inte behöver telefonen utan kan koppla G7 direkt till Apple Watch, tidigare har man varit tvungen att ha telefonen inom bluetooth-avstånd.

Har Freestyle libre idag, saknar officiellt stöd för klockan. Får kolla om Region Skåne kommer upphandla Dexcom :smiley:

1 gillning

Har också för mig att G7 ger direkt stöd för cloud så man kan fråga Siri på HomePod om sockernivån. Min fru har tidigare använt en tredjepartstjänst för att synka upp Dexcom-data till molnet och sedan kunna skapa automatiseringar både för att få info och lägga in insulinmängd, men det har varit rätt stökigt och opålitligt.

1 gillning

Kör Shuggah till Libren nu. Funkar OK, men vill gärna ha native-stöd :smiley:

Frugan kör Sugarmate vilket verkar vara samma för Dexcom. Funkar ok det också som du beskriver men så fort man gör något mer avancerat så blir det snabbt struligt.

Från Dexcom.com. Direktkoppling till Apple Watch har de lovat sedan sju år men aldrig fått till.

You must connect your Apple Watch with your compatible iPhone to get alerts and notifications on your watch. The watch communicates with the iPhone, not the Dexcom G7 sensor, so if your iPhone is out of range, you won’t get updated glucose information on your watch. For example, if you have your watch on and you go out, but leave your iPhone at home, your watch won’t get updated glucose information.

Helt rätt. Det var det första min fru sa när jag sa att jag kommenterat på bubblan om Dexcom. Jag läste inte den faktiska press releasen eftersom G7 varit ute på marknaden ett tag och trodde i min enfald att dom uppdaterat mjukvaran till slut...

Brukar leta upp intervjun med deras VD ibland när Dexcom duckar för frågan i sociala medier.

Apple var snabba med att plocka bort Dexcom från Apple Watch-sidan på Apple.com back on the days.

Löfte 2023 om G7:

Löfte 2019 med G6:

Löfte från 2017 med G5:
https://9to5mac.com/2017/06/21/interview-dexcom-ceo-apple-watch-corebluetooth-cgm-diabetes/

1 gillning

Shuggah har till sin apphemsida valt adressen cukr.io, kanske övervägde de ge sin app namnet Cukr först? Associerar ju vagt till ordet för socker på franska, men uttalat på engelska ger det inga positiva associationer. :laughing:

Shuggah.io finns ledigt så märkligt de inte valt det. Men framför allt kan vi tipsa @Gunnar_B om att shuggah.se är ledigt om du vill associera det till någon svensk verksamhet? :wink:

Hittar inget på Dexcoms svenska sida men direktkoppling till klockan verkar slutligen vara släppt i USA iallafall.