Den bästa pannkaksmeten!?

Jag är förvånad de håller så bra. Man misshandlar dem ganska rejält :slight_smile:

1 gillning

Denna vecka var det ugnspannkaka på menyn.
Gjord på dinkelmjöl med morot och äpple i.
bild

4 gillningar

Fast de har väl en beläggning de med?
Är skeptisk till allt sånt. Må kanske låta som en foliehatt nu :joy:

1 gillning

Nåt lite annat än pannkakor, men krabbelurer tyckte jag var gott när jag var liten. Nu när jag som vuxen kollat receptet och ser mängden socker så kan jag förstå varför jag gillade det :joy:

1 gillning

Haha så länge du har foliehatten på dig så kan du använda teflon pannor…

Fortfarande skeptisk :joy:

Måste kolla upp ctx då, aldrig hört om. Kör just nu två Tefal JO series men de börjar sjunga på sista versen,

Jag länge haft tankar på att investera i ett pannkakslagg i gjutgärn. Men ska även kolla upp CTX.

Hörde för många år sedan om att man skulle kunna få upp fraset lite om man tillsatte bubbelvatten eller rent av lite öl (@ante). Kommer ej ihåg om jag provat, om jag gjorde det så var det nog ingen hit för att jag inte fortsatt.

Någon som har testat? Bra eller anus?

Svårt att tacka nej till pannkakor som bara blir bättre och bättre med tiden.

1 gillning

inte omöjligt. jag använder alltid öl för att fåtill frasigheten i fish n chips

1 gillning

Ikea har plättgjutjärn till överkomligt pris.
Man får bränna in den själv men det är inte så svårt. Annars kör jag denna

Gillar att gjutjärn håller värmen plus att man kan slänga in den i ugnen. Dessutom är det ju en källa till järn.

2 gillningar

Vet inte om man det funkar på pannkakor men till frasvåfflor ska man använda bubbelvatten för att få dem riktigt frasiga.

2 gillningar

Fish n chips är en stor favorit. Dock aldrig lagat själv, om du vill så får du gärna dela receptet. Det är dock kanske en helt egen tråd :slight_smile:

Friterar du dom inne? Det är det som har hållit mig tillbaka, vill inte att allt ska lukta frityr.

Våffeldagen är ej långt borta (23/3), då blir det att testa.

Kör man rätt temperatur så luktar det inte fritös

Yes friterar i en dutch owen eller sauteuse…beror vilket humör jag är på :slight_smile:

Det är bara mjöl, bakpulver salt och mjölk… Rör ner en mörk lager (jag brukar iofs kör en guiness)

Ska testas, men började nog ute. Är en FF (frityrfegis).

Har testad med både bubbelvatten och kardemumma nu.

Bubbelvattnet gav inte så mycket som jag hoppades på, behöver nog labba med delarna lite. Kardemumman var en hit, så de kommer vi fortsätta med.

Våffeldagen imorgon! Hur ska ni fira det?

Med en bra smet? För ni gör den väl själv?