Deklaration för 2022 – hur gick det?

Mäklare är ju ett släkte för sig själv, de sitter på sina höga hästar och domderar. :joy::joy:

Ja men han tjänade bara lite över 100k på affären så kan förstå det är knapert :man_facepalming:t3:

1 gillning

Jag har bara dåliga erfarenheter av mäklare fast vi bara köpt en bostad. @bjorsi var väl inte helt lycklig heller ena dagen vann han budgivningen nästa dag hade priset gått upp när det tillkommit nya budgivare. Rena rama vilda västern som man ska vara glad om man slipper.

Man kan ju tycka att deklarationshjälp borde ingå i försäljningen. Förr var det ju ett jävla trixande med kvitton, sådan kunde ju t o m mäklarna ordna fram. men det är väl lite mer uppstyrt idag gissar jag så det fusket är väl inte så utbrett.

Hände mig också för några år sedan, vi la ett bud med villkor att budgivningen stannade där och vi fick huset, alla va överens men mäklaren började ringa runt till andra budgivare och trissade upp priset ännu mer..så ger inte så mycket för dom heller :face_exhaling:

1 gillning

Sägs det inte att gud skapade mäklarna för att få bilförsäljarna att framstå som hederliga? :joy:

2 gillningar

Vissa mäklare är riktiga stolpskott.
Tror att senaste årens ekonomiska läge har lockat till sig många lyckosökare.

I dessa tider sållas agnarna från vetet.

Vår mäklare vi använde vid försäljningen var vi riktigt nöjda med, det var han vi köpte lägenheten av 2016.
Vi frågade om han kunde hjälpa till med deklarationen: han sa självklart.

Vi fick förifylld pdf av k6. Bara att fylla i de fälten när vi deklarerade :slight_smile:

Ja, det var det jag fick göra också men Lexly hade export av formuläret i ett format som Skatteverket skulle acceptera vilket jag tyckte var både cool och smidigt...tills det inte fungerade som det skulle...

1 gillning

Restskatt men det var väntat. Sålde fonder för att lösa ut syster ur huset.

Mäklare är ju människor, så där finns både stolpskott och änglar. Föräldrarna hade en riktigt bra mäklare förra våren, som utöver att faktiskt få huset sålt, gav många användbara tips inför, efter och även hjälp inför kommande deklaration.
Jämför då denna med den lymmeln som mins syster hade några år tidigare, som betedde sig rent kriminellt och där syrran faktiskt var på väg att göra en polisanmälan.

Min deklaration är nu klar och det blev underskott i företaget detta år. Men det blir ändå några kronor tillbaka.

3 gillningar

Ja då kom slutliga skattebeskedet, det blev 12K till pappa i veckan.

3 gillningar

Kluven kring det där med skatteåterbäring vs restskatt. I år blev det en tusenlapp att betala tillbaka, på sätt o vis känns det ändå bra, då får ju inte skatteverket ränta på mina pengar, samtidigt som det självklart hade varit kul att få några tusenlappar tillbaka. Det bästa vore väl egentligen att hamna på +-0.

Fick tillbaka nästan precis lika mycket som jag får betala till revisorn. :thinking: