Volkswagen och Volvo ligger i topp när årets första månad är till ända – även Tesla men de halkar ner till en fjärdeplats.
Om det beror på aggressivt hälsande och andra Musk-relaterade spörsmål eller bara en väntan på nya uppdaterade Model Y Juniper som kommer i mars är för tidigt att säga. Traditionellt är första månaden i varje kvartal svaga månader för Tesla men även jämfört mot januari förra året är minskningen påtaglig – runt 47%.
Volkswagen visar att ID.7 är en svensk lyckoträff och det finns inget som säger att den succén inte fortsätter. Hur ID.4 klättrade upp så högt är dock svårare att sia om – troligen aggressiva (läs attraktiva) leasingkampanjer.
Inför nästa månad är det intressant att se vad Volvo EX90 kan påverka statistiken – den bör kunna ta sig in på top 25 trots sitt höga pris på över miljonen. Andra bilar vi väntar på är Renault 5 – Renaults minsting som har ett relativt attraktivt elbilspris.
1 Volkswagen ID.7: 567 st
2 Volkswagen ID.4: 386 st
3 Volvo EX30: 310 st
4 Tesla MODEL Y : 298 st
5 Polestar 2 231 st
6 Volvo EC40: 227 st
7 Skoda ENYAQ: 227 st
8 Volvo EX40: 212 st
9 Kia EV3: 189 st
10 Volkswagen ID.3: 166 st
11 Polestar 4: 158 st
12 Audi Q6: 142 st
13 Kia EV9: 132 st
14 Audi Q4: 124 st
15 Mercedes EQB: 94 st
16 Tesla MODEL 3: 93 st
17 Porsche MACAN: 88 st
18 Cupra TAVASCAN: 86 st
19 BMW i4 : 77 st
20 Cupra BORN: 64 st
21 Mercedes EQA: 62 st
22 BMW i5: 58 st
23 Renault SCENIC: 57 st
24 Nissan ARIYA: 53 st
25 Kia EV6: 51 st
Siffrorna visar antal sålda bilar till företag och privatkonsumenter under januari 2025 och tas fram av vroom.nu.
Finns det nån info hur många av dessa som sålts/leasats till företag respektive privatpersoner? Intressant också att Tesla ändå säljer nästan 400 bilar trots Elons svingande.
Intressant att det inte finns några billiga kinesiska bilar med på listan, trots att det är mycket prat om hotet med billiga elbilar från Kina. Volvo och Polestar är förstås med, men de är trots kinesiskt ägande inte billiga.
Normalt sett är folk lite rädda för obekanta märken. Det handlar ju om en fungerande eftermarknad också. Inte kul att vänta 10 veckor på en reservdel. Så jag tror det kommer att ta tid för kineserna att etablera sig på allvar i Sverige.
Så är det förstås. Men det är ju märkligt att t ex Geely satsar så hårt på nya märken istället för att nyttja Volvo och Polestar hårdare för att ta mark i Europa.