Dakar Rally 2022

Någon mer som är intresserad av Dakar Rally? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Intressant med Audi el bil med toppförare som Sainz / Peterhansel och Ekström

Dom har en fantastisk musikscen där men själva staden är ingen höjdare direkt. Ligger ju en mäktig staty/monument där.

Bra att du förtydligade!:wink::joy:

Ja tänkte att jag fick lägga till det :slightly_smiling_face:. Är ju ett tag sedan nu som Rally avslutades i själva Dakar. Numrera är det ju bara namnet man använder

Intressant, ja, men vet inte vart man skall se det.
Nu i februari får jag, förhoppningsvis om inte samerna sätter mer renhorn i maskineriet, se svenska rallyt som för första gången skall köras här uppe.

Var det när PG Lundmark körde.

Jag kollar sammanfattning / håller mig uppdaterad via Dakar youtube kanal eller deras app. Spännande med svenska rallyt

1 gillning

Tack för påminnelsen om Youtube, glömmer latt att det mesta finns där.

Dom bygger en motorstadion på gamla i20-området (röda ladan för de som gjort lumpen här) som skall rymma 30 tusen åskådare.

1 gillning

Jag är, eller snarare var, ett stort fan av Dakar i 25 års tid. Med spänning satt jag som tonåring på nätterna och såg sammanfattningen av dagens etapper på Eurosport. För mig så var det riktiga Dakarrallyt den tiden då det faktiskt körde till Dakar. Jag minns tillbaka till den tiden med värme och kan fortfarande många av de stora namnen från den eran. T.ex. fransmannen Jean Louise Schlesser som körde med sina egenbyggda buggies. Eller den excentriska italienska motorcykelföraren Fabrizio Meoni som omkom i rallyt 2005.

Tiden i Sydamerika kändes lite mer som ett kommersiellt jippo, men jag förstod varför man flyttade rallyt dit eftersom det var en mer stabil och säker region. Miljön där var trots allt väldigt varierande och spännande och jag tyckte att det var roligt med. Lokalbefolkningen hade ett stor engagemang i rallyt och det kändes i det stora hela lyckat. Jag var till och med på plats i Argentina under start och målgången i Buenos Aires under rallyt 2010. Det var en pojkdröm som uppfylldes.

Men nu när det flyttat till Saudiarabien. Ett land som styrs i princip av Talibaner med oljepengar så vänder jag mig från det med avsmak och vill inte ta del av det på något vis. Dakarrallyt är dött för mig.

Jag kan annars tipsa om African Eco Race som i princip är det ursprungliga Dakarrallyts efterföljare. T.ex. så kör man i mål i Dakar!

3 gillningar

Här är en film för de som önskar en introduktion till Dakar :slightly_smiling_face:

Håller med om att Dakkar tapped sin tjusning iom sydamerika.
Visste inte att de var i saudi nu, så då går det bort.

Får vända mig mot mexico i stället.

En bild från då det begav sig. Målgången Dakar 2010.

3 gillningar

Bidrar med en blast from the past :slight_smile:

https://www.redbull.com/in-hi/videos/when-fabrizio-meonis-gps-failed-in-1998-dakar-rally

1 gillning

Spännande inledning. Audi e tron hade en skakig start men Sainz / Ekström har repat sig. Se om de kan komma ikapp Nasser och Loeb. Sebastian Eriksson ligger tvåa i lightweight med Annie Seel på 23e. Även bland motorcyklar har det skiftat :slightly_smiling_face: