Dags för ny (vanlig) dammsugare - vad ska man välja?

Då min traditionella Electrolux-dammsugare gett upp efter 2 år är det dags för en ny. Jag har en enklare skaftdammsugare och en Roborock S6 MaxV så det jag letar efter är en “riktig” dammsugare som fixar riktiga städningar, grus osv.

Nu till min fråga, ska man satsa på en skaftdammsugare som tex Xiaomi Dreame V10 eller Xiaomi Dreame V11 eller är fortfarande traditionella dammsugare som man drar efter sig kraftfullare och effektivare vid rejälare städningar? Roborocken har jag endast för att hålla det lite fräschare mellan de större städningarna.

Drar aldrig runt en sladd-dammsugare igen. Då är det bättre att satsa på något riktigt kraftfullt i form av skaftdammsugare.

Tar också gärna emot tips! Jag kanske är dåligt uppdaterad men känns fortfarande som en “riktig” dammsugare är långt mer effektiva. Vi har samma set-up som @mrTravolta men då och då behövs den gamla traditionella dammsugaren. Vi har en gammal Hoover som överhettar titt som tätt och låter som hel maskinhall men det är svårt att motivera att lägga pengar på något som används varannan vecka i en halvtimme. Tänker mig spontant en billigare Electrolux eller så för 1 500:-

Det är de alldeles säkert, de använder ofta mer än dubbelt så hög effekt som skaftdammsugare (10 gånger så hög som självgående). Men frågan är ju om man blir lyckligare för det. Hatar sladdar.

I princip håller jag med dig, gömmer alla sladdar jag kan och älskar trådlöst, men i det här fallet tror jag att jag skulle missa mitt use case med en sämre sladdlös dammsugare.

Vad tusan är det du skall dammsuga då? Här tar ju robotdammsugarna det mesta trots betydligt lägre tryck.

1 gillning

Aldrig haft så välstädat sen robotarna kom in i huset (kompletterat med en Dreame). Det är helt otroligt hur mycket dom plockar upp. Första körningarna efter införskaffandet var jag chockad.

1 gillning

I normala fall när roboten får gå 5 gånger i veckan fixar dom det mesta men senaste året när både jag och min fru jobbar hemifrån så går den bara någon gång per vecka och då behöver framför allt mattor en lite mer rejäl dammsugning.

Vi har haft två traditionella dammsugare på rad från Electrolux. Själva maskinerna har varit bra(även om den ena gick sönder, men det är en annan historia) men skaften och dess fästen har varit riktig Kinakvalitet. Jag skulle därför rekommendera att kolla den detaljen. Jag är själv i tagen att kolla om man kan köpa ny slang och stålrör. Eller kostar det lika mycket som en ny?

Har upplevt att Electrolux har okej priser och bra leveranstid de gånger jag beställt. Beställde påsar, filter och nya munstycken i somras. Har beställt till andra maskiner/vitvaror också utan att bli avskräckt.

Har haft Electrolux-dammsugare tidigare också vilka funkat bra. Den vi har nu heter ZE320A tror jag, har väl en 6-7 år på nacken. Den har bra räckvidd, lätt att dra runt och har god sugeffekt, så går att köra på låg effekt men ändå få med mycket damm/skräp, men ändå med möjligheten att dra upp effekten om det krävs. Det var nån möbel/element/kombiborste med som gick sönder ganska så snart, men köpte separata munstycken istället.

Tack för all er feedback!

Har en Electrolux euoc92iw som inte reagerar när man ändrar effekten på den, uselt efter bara två år, så Electrolux går helt bort.

Blir antingen en skaft-Xiaomi eller en Philips som man drar efter sig. Sjukt tråkig sak att lägga pengar på… :neutral_face:

Har en Miele som har 7 år på nacken och det märks knappt på den. Har även kört den som spånsug utan problem. Svårdödad är den. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Använde min Dreame i höstas som spånsug, den lever än. :slight_smile:

Även jag använde min som spånsug... :sunglasses:

Har ni många spån i era hem?

1 gillning

Det är väl från alla trösklar som sågats bort :wink:

1 gillning