Dags för luftrenare, vilken ska man ha?

Nu är jag trött på allt damm hemma och tänker att en lufttrenare kommer ta bort lite damm i alla fall.
Men vilken ska man ha? Vill man ha en “smarta hem”-kompatibel? Varför?

Denna verkar vettig: Coway AP-1008CH - Testvinnande luftrenare med trestegsfiltrering

Gaaah, min OCD gör att allt jag vill köpa förvandlas till en jungel… :joy::laughing:

Dammsugare tar bort damm, därav namnet. :wink:

1 gillning

Wait, what!? Nänä, det där är bara en skröna.

Seriöst, vi har en robot som åker varje dag, och dammsuger ändå hela hemmet 1-2 gånger i veckan separat. Vi har det ändå idiot-dammigt… Men det är ett gammalt hus utan ventilation och grejer, och vi har ofta fönster öppna, så det blir väl så. Men en luftrenare känns som en bra grej.

Vi har både luftrenare och robotdammsugare. Ändå lägger sig dammet överallt.

1 gillning

Ja, visst är det en bra grej, framförallt om någon är känslig för t.ex. pollen. Damm gör en luftrenare inget för.

Har 2 luftrenare och 2 robotdammsugare själv.

1 gillning

Luftrenare tar ej bort dammet. Vill du ha en dammfri bostad får du damma själv :crazy_face:

Glöm inte att damma baksidan av elementen.

Men varför rekommenderas den då av Astma- och Allergiförbundet…?
På väldigt många av beskrivningarna så anges just förmågan att ta hand om partiklar som t ex damm. Varför står det så? (exempel Bästa Luftrenare 2021 mot pollen, damm m.m. testade - Testat.nu)
Jag läste även någon recension från en tjej som hade blivit överlycklig pga märkbart mindre damm efter att de installerat luftrenaren (källa, kolla under recensioner)

:thinking:

Det beror på hur stort damm det är - den tar upp till 10 micrometer.

bild

1 gillning

Du har (minst) två effekter med luftrenare gällande damm. Dels att dammet filtreras och dels att du har luften i hemmet i rörelse.