Dags att byta MacBook

Nu har skärmen sagt upp sig på min MacBook Pro så måste väl tyvärr investera i en ny.

Har nu en 2018 med i9 och 32GB ram.
Använder den i jobbet så blir en hel del 3D-modellering. Den jag har nu fungerar bra prestandamässigt fortfarande tycker jag.

Vet inte riktigt vad man ska välja som nästa, helst hade man ju velat tagit en maxad Pro men det ska ju betalas med :blush:

Hur stor skillnad är det på en Pro och Air, båda har ju M3 processor som jag kan se?

Har som sagt 32GB ram idag med i9an, pratades ju om att ramminnet räcker bättre med de nya, klarar man sig med 18GB om man klarat sig med 32 på den gamla?

Kan googla mig till detta men frågar ändå :blush: är beroende av bootcamp och Windows till vissa saker, fungerar det med nya processorerna?

Bootcamp för Windows går inte på Apple Silicon. Du kan köra Arm-version av Windows i Parallels Desktop. Eller eventuellt Windows 365 Cloud PC?

Om du klarar dig med grundversionen av M3-processorn så är viktigaste fördelen med MBP jämfört MBA att du har bättre skärm, en HDMI-port och kortläsare och framför allt bättre kylning så att processorn inte throttlar vid kontinuerligt mer krävande jobb. Det talar nog mot MBAir om du sitter ”en hel del” med 3D-modellering.

Angående RAM så är det en bra ledtråd om du tittar på minnestrycket (grönt-gult-rött?) i Aktivitetshanteraren när du kör ditt typiska arbetsflöde på nuvarande maskin. Om du inte sitter med avancerat behov hela arbetsdagen utan kan ta att det blir lite flaskhals enstaka tillfällen så klarar man sig ofta som du riktigt hört med mindre än man tror i vardagen, och macOS hanterar tillfälliga flaskhalsar bra med minneskomprimering och swap till de snabba diskarna medan du fyller på kaffekoppen. Det är onödigt att ha ram som aldrig används. Samtidigt går väl många upp ett snäpp extra mest för att framtidssäkra maskinen.

MacBook Pro 14" M3 med så mycket processor, GPU, RAM och hårddisk som budget och behov tillåter är mitt förslag. Oavsett vad du väljer kommer den springa baklänges i vänstervarv runt din gamla maskin..

Du kan köra Windows 11 via Parallells, men inte Bootcamp tyvärr.

I övrigt vad IngoX skrev.

Här har du en utförlig tabell med likheter och skillnader mellan MBA med M3 och MBP med M3, M3pro eller M3max.

Tack.
Lutar åt en Pro låter det som.
Ska åka och känna på 14” vs 16” med, lockas av lite mindre men svårt att bedöma storleken utan att testa.
Jobbar i stort sätt alltid utan extern skärm förutom iPaden ibland.

14" storleken är sjukt trevlig som laptop, på knäet du vet. I mitt fall så är det 16" som gäller för jag behöver ha en tyst maskin och eftersom jag kör rätt tunga grejer ibland.

Jag har en 14" och jag har nog aldrig hört fläkten på den. Kör väl inga supertunga grejer, men det har ju blivit lite Photoshoppande och nån Handbrake-konvertering. Datorn är tyst som musen, precis som det ska vara. :slight_smile:

Nu sitter jag äntligen här med en ny dator efter mycket funderande.
Blev en Macbook Pro 14" M3 Pro med 18GB ram. Provkört lite och känns väldigt bra!

Gillar storleken då den blir lite mer portabel men kanske blir att man kör lite mer med en extraskärm på kontoret.

6 gillningar

Kanske någon som sitter på en lösning på en följdfråga angående min trasiga MacBook?

Skulle vilja använda den gamla för att köra Windows/Bootcamp med en extern skärm.
Har skärmen inkopplad i en dongel med HDMI och det fungerar i MacOS och Windows/Parallels.

När jag startar om datorn till Windows/Bootcamp så visas startskärmen men sen när man kommer in i Windows så visas inget på skärmen och jag kan ju som sagt inte se något alls på den interna skärmen.
Läst något om att det kan vara relaterat till drivrutiner för HDMI ingången som inte finns i Windows, har sett att det finns uppdaterade drivrutiner för grafikkortet men kan inte testa att uppdatera då jag inte kommer in i Bootcamp utan interna skärmen.

Är det en Apple-dongel så borde det fungera, känner jag. Om inte, så vet i tusan. :thinking:

Är en "Hyperdrive" med massa utgångar i sig.

Men har löst det nu. Lånade en annan HDMI-adapter och då fungerade skärmen, uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet och sen fungerade min adapter :blush:

Kan nog vara drivrutinerna och det är ju klurigt att lösa när man inte kan se :thinking:

Det är väl dubbla grafikkort i din 2018 MBP, och för extern skärm blir förvalet att AMD-kortet används. Drivrutiner AMD. Eller fungerar det annorlunda i ren Bootcamp så att även intel-kortet kan spöka till det?

Minns inte riktigt hur det fungerar, men är det inte möjligt att du skapar en virtuell maskin i Parallells Desktop med din Bootcamp-partition som grund? Då borde du i alla fall kunna se vilka versioner av drivrutiner som är installerade och även uppdatera dem. Och sedan testa och förhoppningsvis få det att fungera vid omstart i ren Bootcamp.

Antar att även andra drivrutiner kan strula med hdmi-dongeln. Till exempel, kickar Windows in kommunikationen över Thunderbolt eller USB? Det borde lösas om du kan installera de senaste Bootcamp-drivrutinerna enligt ovan, via Parallells. Annars testa andra kombinationer av donglar och skärmar, över Displayport eller till Thunderbolt skärm.

Ha, du löste det medan jag skrev, bra! :slightly_smiling_face::+1:

1 gillning