Costco öppnar bensinmack i Malmö med konkurrenskraftiga priser

Från sajten:
image

För bara någon dag sedan skrev vi om att Costco öppnar sina dörrar den första juli i Stora Bernstorp i Malmö. Men de vill inte bara sälja prylar och mat i varuhuset, utan även drivmedel – och det till ett konkurrenskraftigt pris. Macken är redan öppen, har 24 tankplatser och priset ligger på låga 13,89 kronor litern för 95 oktan och 13,79 kronor litern för diesel.

Macken är obemannad och för att kunna tanka krävs ett medlemskap hos Costco, vilket kostar 500 kronor per år. Om den amerikanska jätten försöker ta död på elbilsutvecklingen, eller lanserar macken för att locka fler kunder att skaffa medlemskap, låter vi vara osagt – men vi gissar på det sistnämnda.

Via Carup

Betala 500kr för att ladda till 2.99kr/kWh och handla på castco. Det vore något det.

1 gillning

Utanför Citygross kan du ladda för 3 kr utan medlemskap om du ändå är på Stora Bernstorp, inte många meter från Costco.

1 gillning

Jag kanske satte 2.99kr/kWh för högt för medlemmar. Menar att om de sätter 13,89 för bensin vilket är nästan 10% billigare än andra pumpar så kunde de väl sätta 10% billigare än 3kr/kWh då som är bland det billigaste man kan hitta.

Menar att om de vill dra fosilbilsägare till att bli medlemmar för att få lägre pris så kunde de göra samma sak med elbilsägarna.

För potentiella Costco-shoppare i malmöområdet konkurrerar de med elpriset vid hemmaladdning.

Antalet elbilspendlare som passerar Stora Bernstorp och vill shoppa på Costco motiverar nog inte investeringskostnaden i en laddstation.

1 gillning

Finns många som inte har hemmaladdning.

Men såklart så kommer det ner till pengar tillslut

För elbilsbilister, behövs ju knappast AC laddare på ställen där vi inte stannar flera timmar. Är ju knappt nån mening att plugga in på en 11kW stolpe när man är inne och handlar en timme. Skillnad om man kan stå i flera timmar, men då gör man ju ofta något annat (jobbar/sover över?) men för PHEV maffian är väl 11kW trevligt.

Nu pratar vi framsteg i utvecklingen här, nya bensinmackar. :smiley:

1 gillning

Det är ett amerikanskt företag, skulle inte förvåna mig om det finns en presidentorder om att bygga ut fossil infrastruktur. :joy:

3 gillningar

Bodde på hotel igår där PHEV Maffian hade tagit samtliga laddplatser.

Men om CastCo hade 50-75kW laddare utanför sina affärer och man får ladda för 2.50kr/kWh så skulle iallafall jag handla uteslutande på CastCo

2 gillningar

Där var två tankande bilar nu när jag körde hem från jobb. Inte riktigt den rusning som brukar bli när det är sänkta bensinpriser.

litet tält med en kvinna som vinkade till förbipasserande bilar och sålde medlemskap till blivande kunder.

Jo, men då pratar vi en annan dimension av laddare. Finns väl knappt någonstans i stockholm snabbladdare utanför matbutiker? Verkar bara vara AC som gäller. Snabbladdarna brukar ligga brevid bensinmackar på de flesta ställen, alternativt Tesla som kör sitt eget race, där vet jag dock att Tesla har en SuC vid ICA Maxi Haninge, kanske finns på fler ställen.

Fast @Yoke sa det finns utanför citygross.
Sedan har lidl snabbladdare lite överallt. Så det är inte heltomöjligt

Där finns snabbladdare också. Rifil (bakom Jula) som är största laddstationen i Malmö, samt några från Incharge (framför Jula).

1 gillning

Mina tre närmaste Kvantum- eller Maxi-butiker har alla tillgång till DC-laddare på parkeringen numer. Tycker att det blir mer och mer vanligt.

1 gillning