Costco öppnade portarna i Sverige första gången i oktober 2022 och nu har bolaget meddelat att nästa butik kommer hamna i Bernstorp, Skåne men det kommer dröja till 2025.
Den amerikanska kedjan Costco har allt från mat till vinterdäck och svindyra klockor och det mesta sälj även i riktigt stora förpackningar. Nu ska de fortsätta sin expandering i vårt avlånga land och det är Bernstorp som är platsen för nästa varuhus. Detta är inget nytt men planen var att butiken skulle slå upp dörrarna under nästa år men detta har blivit försenat till 2025. Butiken kommer ligga bredvid Biltema som öppnar hösten 2024 och Costcobutiken kommer vara cirka 17 000 kvadratmeter stor och kommer skapa cirka 250 arbetstillfällen.
Så vill du besöka Costco men inte bor i stockholmsområdet så ser det ut att du får vänta ett tag till eller bege dig på en roadtrip till Arninge om du inte orkar vänta till 2025. Vi var på plats när Costco öppnade upp portarna i Arninge och hur det såg ut kan ni se i videon ovan.
Tycker det är dyrt och mest snacks och färdigmat och sådant. Köpt kött några gånger när de kört bra rea och inget fel på kvalitén på köttet. Men värt 500 spänn per år samt att man ska släpa sig ut till Arninge? Aldrig i helvetet.
Jag fick uppfattningen om att det var mest amerikanska grejer i storpack. Känns inte jättelockande, lite som Ullared. Känns ju dock sjukt att man ska behöva betala en röding för att handla där, förmodligen inget jag kommer göra iallafall. Som du säger, Arninge är ju inte smidigaste stället att ta sig till heller.
Inget konstigt alls. Att de öppnar ett varuhus till alltså. Hustrun har nämligen fått korn på Costco och varit där några gången de senaste två, tre veckorna. Det måste ha fått kalkylerna att gå över till grönt...
Ja om de öppnar en andra butik så känner de väl att det finns en möjlighet i Sverige.
Men jag har sett mycket reklam för grossistklubben på senare tid: https://www.snabbgrossclub.se/
Det är ungefär ett liknande koncept, betala en medlemsavgift och handla.
Annars brukar amerikanska kedjor ha det kämpigt utanför USA.
Som Walmart som försökte i Tyskland:
Jag ser faktiskt inte hur Costco ska överleva här, betalade för ett år och vi var där kanske 7-8 gånger och tyckte det både var dyrt och dåligt utbud och alldeles för stora förpackningar på allt.
Men de har en rätt stor sekt här i Sverige i sin FB-grupp som verkar vara helt maniskt förälskade i konceptet.
Jag gillar Costco, är där kanske var tredje vecka. Vissa saker är ju sjukt billigt där, saker som man ändå gör av med gör ju inget om de är i storpack. Exempelvis Cola Zero, ett 30 pack för en hundring. Tonfisk på burk är en annan sån grej som jag köper där, väldigt bra kvalitet, mycket bättre än skiten man kan hitta på ICA.
visst finns de billiga saker , men slår du ut styckpris / kg pris på deras billiga kontra te x lidl billiga så skiljer de inte mycket, dom kanske har stående billiga saker som inte andra har men då är de oxå storpack på det mesta , kollar man på fb gruppen så e de ofta slut på saker oxå , ja älskar o vara där kolla o få amerika känslan men handlar typ aldrig ( när ja e i sthlm )
Kanske inte är så väldigt mycket billigare än Lidl, vissa saker är dock billigt. Sen gillar jag utbudet. Kommer oftast hem några tusingar fattigare. Sen har man alltid saker att äta hemma. Exempelvis brukar jag köpa parmesan, 30 månaders lagrad på ett kilo för omkring 200 spänn. En annan grej jag också brukar handla är panchetta. Minns inte vad det kostar, men det är den bästa panchetta jag ätit i Sverige, när man steker den blir pannan inte full med fett som det blir av vanlig Zeta panchetta som man köper på ICA. Sen har de någon färsk tortellini som är fylld med salsicca som är hur god som helst och relativt billig. Deras frukt och grönt är också väldigt bra, brukar handla kärnfri vattenmelon, deras körsbärstomater och avocado och deras blandsallader. Grymma grejer.