7 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams
Det där är en adekvat fråga. Jag är också nyfiken på vad man faktiskt kan använda ChatGPT till i praktiken. På jobbet så har någon satt upp det som en allmän supportchatbot. Gissar på att helpdesken tröttnade på att tala om för folk att testa med en omstart för basicproblem.
Vi tittar på att ersätta vår knowledge base med en CustomGPT för att erbjuda bättre/smidigare first line support och det tror jag är en utmärkt applikation av en LLM tränad på ett existerande material.
Men vad jag skulle ta hjälp med i mitt vardagliga arbete har jag så svårt att se.
Jag skulle tro @Niklas_V sitter mest och ritar kontanter om dagarna då hans kontant hat inte är att leka med. Troligtvis spränger han även Bankomater med programvaran.
Självklart beror det på hur vad man jobbar med men för mig, som jobbar inom projektledning, så använder jag Generativ AI mycket som ett expertstöd. Tar stöd av funktioner som HR, juridik och inköp samt bolla strategiska beslut, många gånger med studier och forskning som underlag.
För äldre grottmänniska som dig herr @RolexJocke så kan det faktiskt ge tydligt instruktioner om hur appar och kortterminaler fungerar. Jag genererade ett svar till dig här som ett första steg!
Att lära sig nya tekniker och anpassa sig till den digitala världen kan vara en spännande resa, även för en "grottmänniska" som dig. Här är några steg för att hjälpa dig att kliva in i 2000-talet – med en nypa sarkasm, förstås:
-
Betalning med Kort: Lämna din pålitliga stenklubba hemma och upptäck magin med plastkort. Dessa rektanglar av plast håller din skatt säker och låter dig betala genom att bara svepa eller blippa. Om du känner dig extra modig, testa att stoppa in det i en maskin och trycka på några knoppar.
-
Använda Appar för att Beställa Mat: Tänk dig att du kan trolla fram mat utan att ens lämna grottan. Ladda ner en app på din mystiska rektangulära talande sten (även känd som en smartphone). Rör vid skärmen – ja, den reagerar faktiskt på beröring, inte bara klubbslag – och välj din mat. Vänta sedan på att maten magiskt dyker upp vid din grottingång.
-
Digital Kommunikation: Glöm rök-signaler och lära dig att använda ett tangentbord. Med bara några klick kan du prata med andra människor utan att ens behöva möta dem. Du kan till och med skicka bilder av din favoritklubba till vänner runt om i världen.
-
Söka Information Online: Internet är som en oändlig grotta fylld med information. Skriv bara in vad du vill veta i en sökmotor, och voilà, svaret visas på skärmen. Inga fler gissningar om huruvida mammutar gillar att bli kliade bakom öronen.
-
Online Shopping: Varför jaga runt i butiker när du kan köpa vad du vill online? Från verktyg för att fixa din bil till nya grottmålningar, allt är bara ett klick bort.
Kom ihåg, även en erfaren bilmekaniker som du kan lära sig dessa nya knep. Och oroa dig inte – trots alla dessa nya tekniker, är en god gammaldags skiftnyckel fortfarande ett användbart verktyg. Lycka till med ditt äventyr i den digitala världen!
Tacka vet jag att lägga på en kamrem live i realtid utan appar. Det genererar cash i fickan omgående.
Glöm inte att betala skatt på dessa bara, här är några tips från vår kompis ChatGPT
Ah, att skatta för kontanta transaktioner, något även en grottmänniska kan bemästra med lite guidning!
-
Förgätmakarinstinkten: Istället för att stoppa kontanterna under din björnskinnspäls och glömma bort dem, prova en revolutionerande metod – notera dem! Ja, jag vet, det låter helt galet. Använd något som kallas 'penna' och 'papper', eller om du känner dig riktigt vild, kanske till och med en 'dator'.
-
Tala med Skattegrottans Väktare: Nej, de är inte elaka troll under en bro. De är faktiskt ganska hjälpsamma. Ring eller besök ditt lokala skattekontor. De kan förklara hur du deklarerar kontanta inkomster utan att använda röksignaler eller grottmålningar.
-
Gör Det Själv-Bokföring: Precis som att byta en kamrem, så kan även bokföring vara ett DIY-projekt. Använd ett bokföringsprogram (och nej, det är inte en ny typ av stenyxa). Detta hjälper dig att hålla reda på dina inkomster och utgifter, så att du inte behöver rista dem i grottans väggar.
Kom ihåg, även om det känns som att gå från stenåldern till rymdåldern, så är det faktiskt inte så svårt. Och tänk på det här – att betala skatter är lite som att hålla din grotta ren: det kanske inte är det roligaste, men det håller björnarna (och skattemyndigheterna) borta. Lycka till!
Det är det minsta problemet, slantade in runt 350K i skatt förra året så SKV är mycket nöjda.
Nu blev jag ganska imponerad. Bad ChatGPT ta fram ett Powershellscript som listar alla användare i en AD grupp, exportera deras mailadresser till en .txt fil, sedan lägga till en eller flera användare i samma AD Grupp.
Detta svar fick jag, det är långt, så jag lägger in det som dolt:
Sammanfattning
Nedan är ett PowerShell-skript som listar alla användare i en AD-grupp, exporterar deras e-postadresser till en .txt
-fil, och lägger till en eller flera specifika användare i samma AD-grupp:
powershell
# Importera Active Directory-modulen om den inte redan är laddad
Import-Module ActiveDirectory
# Ange namnet på AD-gruppen
$groupName = "DinADGruppNamn"
# Ange sökvägen till den textfil där e-postadresserna ska sparas
$outputFile = "C:\path\to\output\emailAddresses.txt"
# Få alla medlemmar i gruppen
try {
$groupMembers = Get-ADGroupMember -Identity $groupName -Recursive | Get-ADUser -Property EmailAddress
<span class="hljs-comment"># Skapa eller töm textfilen</span>
<span class="hljs-keyword">if</span> (Test-Path $outputFile) {
Clear-Content $outputFile
} <span class="hljs-keyword">else</span> {
New-Item $outputFile -ItemType File
}
<span class="hljs-comment"># Skriv ut varje medlems e-postadress till textfilen</span>
foreach ($member <span class="hljs-keyword">in</span> $groupMembers) {
<span class="hljs-keyword">if</span> ($member.EmailAddress) {
Add-Content -Path $outputFile -Value $member.EmailAddress
}
}
Write-Host <span class="hljs-string">"E-postadresser har exporterats till $outputFile"</span>
} catch {
Write-Error "Ett fel inträffade: $_"
}
# Lägg till en eller flera användare i AD-gruppen
# Ange användarnamnen för de användare som ska läggas till
$usernamesToAdd = @("anvandare1", "anvandare2")
foreach ($username in $usernamesToAdd) {
try {
# Lägg till användaren i gruppen
Add-ADGroupMember -Identity $groupName -Members $username
Write-Host "Användare $username har lagts till i gruppen $groupName"
} catch {
Write-Error "Kunde inte lägga till användaren $username i gruppen: $_"
}
}
För att använda detta skript, ersätt "DinADGruppNamn"
med namnet på din AD-grupp, C:\path\to\output\emailAddresses.txt
med sökvägen och filnamnet där du vill spara e-postadresslistan, och @("anvandare1", "anvandare2")
med de faktiska användarnamnen för de användare du vill lägga till i gruppen.
Innan du kör skriptet, se till att du har de nödvändiga behörigheterna för att göra ändringar i AD och att du kör PowerShell med administratörsrättigheter. Dessutom, om du har en stor användarbas, kan det vara bra att begränsa resultaten från Get-ADUser
för att undvika prestandaproblem.
När du bygger chatbotar @Bluish , vad använder du för modell och tränar du modellen på egen data?
Jag testar mig fram med både gpt3.5 turbo och gpt4.
Ja, har testat att ge en av dom ett visst antal dokument och sagt till den att den enbart för svara på frågor om dom och det funkar bra.
Beror ju lite på syfte och så, har en som inte är tränad alls av mig som jag bara sagt till att den får bara svara på frågor om IT.
Ska du bygga bottar?
Det sista har jag undersökt mer om AI Vision och Document intelligence men det är så nytt så finns inte mycket information att hämta.
Har dock kontakter på Microsoft så kan ta del av det.
Håller på att kika lite på det, men då med lokala modeller och att träna den på egen data. ChatGTP har ju en begränsning på mängd filer och är lite glömsk så inte så stabilt på lång sikt. Men du använder API då antar jag, har nog inte samma begränsning där
Har tillgång till Azure Open AI så gränserna är ju kostnaden i så fall haha.
Men allt är väldigt öppet på vad jag kan göra och så.
Aha, intressant. Ska kolla på det också
Ja gör det, jag tror du kan fixa ett Azure-konto gratis privat.
Det är sen om du använder resurser som det kostar.
Skaffar du så kan du hojta om du behöver hjälp.
Tack, vi har Azure och hela den cirkusen på jobbet och det är ett AI-utvecklingsprojekt jag är del av bland annat