Byta inmatningsspråk i macOS krånglar

Hej

Finns det någon som använder flera inmatningsspråk på MacOS här?

Sedan några månader tillbaka (efter uppdateringen till 12.1?) har kombination cmd+mellanslag börjat krångla hos mig. Jag måste trycka kombinationen flera gånger i rad tills OSet fattar att jag vill byta språk. Men när jag äntligen lyckas går det att byta mellan språken fram och tillbaka utan problem. Ett tag, tills det inträffar igen.

Jag tror att om det dröjer ett tag mellan språkbyten måste man trycka flera gånger (oftast två) igen. Det är irriterande för att när man skriver snabbt vill man även växla mellan språken snabbt.

Är det någon som också upplever problemet eller vet hur man blir av med det?

Jag använder två inmatningsspråk. Cmd+mellanslag är spotlight (det är väl default?), och control+mellanslag är byte av inmatningsspråk (tror också det är default).

Jag har dock inte märkt nån försämring i senaste uppdatering (äger en MacBook Air M1).

Du kan också sätta in att caps lock ska byta inmatningsspråk, eller också att globikonen längst nere på tangentbordet (på nya datorerna) ska göra det. Märker du nån skillnad om du använder ett annat kortkommando? Råkar du kanske ha nåt annat program installerat som försöker använda samma kortkommando?

Tack för det utförliga svaret Johann!

Jag har spårat felet till alldeles för stor minnesåtgång. Har börjat märka att datorn inte hänger med även i andra avseenden. Jag har startat om datorn och det verkar ha löst problemet!

Tänk att jag levt med problemet i flera månader! Men det var inte lika märkbart att datorn blev slö då. Bara språkbytet hängde inte med. Men när jag fick problem även med fönsterbyte etc. var det dags att starta om. Trodde aldrig att det skulle behövas på en Mac. :slight_smile: Förresten har jag också MBA M1 och är väldigt nöjd med den! :+1:

Jag har väldigt mycket problem med minnesåtgång på min MBA M1. Valde ingångsmodellen med 8GB, med tro att det inte "behövs" mer eftersom SSDn är så sjukt snabb i nya Apple-datorer, d.v.s. man borde inte märka när datorn börjar använda SSDn som RAM.

Men det var helt fel. Datorn blir så sjuuuukt långsam när jag haft på den några dagar. Vet inte vad det är som läcker minne, kanske Safari.

Ångrar att jag inte valde 16GB minne. Men nu när det ryktas om ny MBA till hösten försöker jag hålla ut. Är däremot inte ALLS sugen på en vit flärp som vissa rykten säger. Får se... Eller så lägger jag datorn i skåpet och köper en padda istället :slight_smile:

Jag tänkte inte på det förut tills jag upptäckte problemet med att växla språk. Efter omstarten blev minnesstapeln grön men bara efter någon dag har den klättrat upp till gul igen (7 av 8 GB). Och ja, språkväxeln slår inte alltid genom igen. Även om problemet inte är lika påtagligt som förra gången. Då vår minnesindikatorn röd i och för sig.

Jag märker inte att datorn är trög i övrigt. Men å andra sidan gör jag inte mycket med den - surfar bara. Men håller med att minnesåtgången ligger så högt när det enda programmet som är öppet är Chrome (med kanske 10 öppna flikar) känns så där. På andra plats för minnesåtgång ligger Dropbox på 400 MB. Vilket känns inte heller så rimligt för ett bakgrundsprogram.