Bygga en speldator?

Sonen vill bygga en speldator, han är 12 på väg mot 13 och sitter nu med denna:




Utöver vad som står här har vi satt i en SSD M2 efter hjälp här på Bubblan.

Nu till frågorna.
Kan man utgår från denna dator och byta del för del under något år? Eller måste vi bygga en från början? Eller köper vi ett chassi, lyfter över några saker och köper resten? När ni ser vad spelen är på nuvarande dator, vilket är viktigast att byta?

Sonen säger att det i ett av det gar börjat lagga i något spel och sedan får han ibland värmevarningar. Vi har öppnat datorn och blåst rent fläktar och utblåset från damm.

För att börja någonstans kan man ju köpa en färdig…:sunglasses::sweat_smile:
Vad tror ni om en sådan här? Den är dyrare än vad jag hade tänkt, men innehåller den här något man bör uppgradera eller nedgraderat. Jag har kollat runt lite bland sonens kompisars föräldrar och de som köpt nya det senaste året har betalt 12-19000 för datorerna. Ingen med skärm, några kan ha haft mus och tangentbord med.
https://www.komplett.se/configure/1200167/dator-surfplatta/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a165-epic-gaming-pc-rtx-3070#undefined

Det är ett schysst paket. Priserna på grafikkort är ju fortsatt galna.

1 gillning

Snålt med en 5700G processor i det där paket, borde vara en 5800X.
Annars ser det ganska vettigt ut.

Men, det han redan har är en rätt kompetent spelburk, särskilt om han inte har 4k eller 1440p skärm och nya grafikkort är på gång. 3070 är snart två år gammalt. Vilka spel laggar? Kan man sänka grafiken lite?

1 gillning

Länken fungerar inte.

Men om man tittar på den dator han har så är det en rätt ok speldatorer redan nu. 1070 kort är det inget fel på. Självklart vill ha spela FarCry6 med High eller ultra inställningar så blir det svårt.
Den uppgradering som kan göras på den datorn är till 20XX kort. Men då är det nästan billigare/samma pris att gå på 30XX kort. Om moderkortet har stöd för PCI express 4 som är kravet på 30XX kort är lite oklart.
Eftersom det är en HP färdigbyggd med Berk moderkort så kan det bli svårt att upgradera CPU också…

Så min rekommendation skulle nog vara att köpa en ny faktiskt
https://www.webhallen.com/se/product/338456-Acer-Nitro-N50-620-i5-11400F-16GB-512GB-RTX-3060Ti-Win-10
denna är ju på pappret sjukt kompetent, Jag undrar vad som är “the catch”…

2 gillningar

Rätt gamla grejer och det är en Acer, är nog därför. :slight_smile:

i5-11400F och 3060ti vill jag nog inte kalla gamla direkt :slight_smile:

+1 år iaf, nyare än vad jag har men ändå. :slight_smile:

3060ti kom 18maj 2021 enligt internet så inte riktigt ett år ännu :wink:

Men sedan att det är Acer, absolut… ja kanske?. Men det är ändå komponenterna som räknas. Står inte vilket 3060ti kort det är vad jag kan se?.

Här är samma hos Inet, där det finns lite frågor och svar och en videogenomgång. :slight_smile:

1 gillning

ahaaa… det föll på kylningen…there is the catch
och man lär inte kunna montera en AOI kylaren på den så…

2 gillningar

30XX korten kräver inte PCIe 4.
Det enda som begränsar befintlig dator från nytt grafikkort är möjligen nätdelen.

2 gillningar

jag slogupp några 30XX kort och samtliga hade PCIe4 och står inget inget om bakåt kompatibilitet men lär väl iofs fungera som du säger. men en har man NVMe M2 på samma kanal så kan det bli tjurigt?. Eller om man kör lägre upplösning och hög FPS

Du lär ju tappa Directstorage tex om du inte använder kortet i PCIe4?

EDIT: googla runt lite och hittade detta: Maybe upgrading is pointless….. - PCI-E Gen 4 vs Gen 3 - YouTube

Tack för era inspel. Hur kollar jag det som @Lord_Json skriver att det kan vara problem med nätdelen om jag enbart köper ett nytt grafikkort?

Sedan tror jag inte att uppgradera nuvarande dator är förstahandsalternativet utan det lutar åt att plocka ihop en ny. Om man kollar grafikkort, hur viktigt är det med 3070 istället för 3060? Sedan verkar det finnas ett 3070 Ti men då börjar priserna bli riktigt svettiga… Sonen hävdar att ALLA kompisar som nyligen köpt dator har 3070…

1 gillning

Lustigt, man hörde något sådant från mina barn också.
Eftersom många spel äntligen börjar utnyttja 30XX kraften så skulle jag nog inte gå på något under 3070 idag.

här har du en bra jämnförelse

1 gillning

Varken directstorage eller pcie 4.0 NVMe har någon praktisk betydelse ännu.
Det kanske kommer men det finns ingen anledning att låta det hindra en från att peta in ett 30XX kort i en äldre dator :slight_smile:

Gissar att det är denna burken:
https://support.hp.com/se-sv/document/c06178744

400W är i klenaste laget, jag hade inte chansat på något kraftigare kort utan att byta den också.

Enl Sweclockers prestanda index (snitt över flera speltitlar) så är ett 3070 ca 12% snabbare än ett 3060 Ti. Men om det är någon speciell speltitel som är av intresse så kan ju det avgöra.

mjo men ska man köpa ny dator IDAG så vill man ju ha den liten tid framåt också…
Direct storage är ju det nya heta efter RTX :wink:

Ja, absolut. Men det löser ju sig genom att alla nya saker har 4.0 så det går (knappt) att missa :slight_smile:

1 gillning