Bubblans driftinfotråd

Ja, vi använder en s3-liknande bucket för alla bilder, så det kan vara så att något ligger och stör där. Dock har vi inte bytt det systemet (iaf inte ännu), så det borde fungera precis som innan.
Allt som hänt är att vi har fixat en mer stabil databas och bytt själva discours servern till en server för bara bubblan.

En sak till vi gjort är att lägga cloudflare framför servern för att cacha (inte uppladdade och sådant, utan bara de delar som ska vara “okej” att cacha). Det är nog mest där jag är orolig att problemet ligger.

1 gillning

Har satt en regel i CF nu som ska se till att bubblan inte cachas alls. Loggar och kollar så jag kan se ifall det blir bättre eller sämre.

Något jag upptäckt är att många saker väntar på “polling”, dvs en koppling till servern som inväntar förändringar. Så själva http requesten som skickar upp en ny post eller en gilla markering eller liknande är färdig på ett fåtal millisekunder, men inget händer fören pollingen känner sig redo.
Jag har försökt tweeka de settings i discourse som har med polling att göra och jag tyckte mig märka en liten skillnad, så kommer även att fortsätta undersöka om det är något problem med pollingen (vet att den kan ha problem om man cachar det, men det gör vi inte nu).

2 gillningar

De e de ja märker av , den där lilla fördröjningen … men ack så irro , men inget ja köper rep o pall för :joy:

3 gillningar

Exakt, trycka på hjärtat går fort. Men emoji knappen e seg som sirap!

Emoji knappen är dessvärre ett plugin, jag sitter och kikar i koden för det just nu och det verkar som att det fungerar ungefär såhär:

  1. Användaren trycker på emojin
  2. Klienten skickar till servern att användaren tryckt på emojin
  3. Servern lägger in det i databasen och svarar klienten att det nu finns en emoji.
  4. Klienten visar emojin för användaren.

Personligen hade jag föredragit att den visades direkt för klienten (som det verkar som att hjärtmarkeringen gör) och att den sedan kunde hantera server svaret i efterhand, så jag ska dra hem plugginet och se ifall jag kan fixa det på det hållet.

Dock förklarar det inte varför det tar sådan tid att posta svar, det borde gå fortare än det gör i nuläget!

3 gillningar

Ja för de gick ju snabbt innan. :man_shrugging:t2: Men grymt du kämpar på!

2 gillningar

Så är de säkert , då e bara frågan - hur gör du för o få de som förut , något har ju hänt :man_shrugging:t2::joy:, o man vill ju byta till nå bättre o inte gå till nå sämre :kissing_heart::microbe:

1 gillning

Svaren tycker jag fort att posta nu. Samma med bilderna.

Känns som att det ibland går snabbt och ibland är segt. Vilket gör det hela än mer förvirrande! hehee :slight_smile:

(svarar på allt här just nu för att se ifall saker blir bättre eller sämre med tweeks jag gör, hehe).

3 gillningar

Håller med, lite som varannan gång.

Blir säkert jättebra de här :relaxed::+1:t2:

3 gillningar

Vi har ett par åtgärder som vi planerar utföra, dock kan det kräva lite nertid och därav måste det planeras in för något tillfälle då så få som möjligt inte är online.
Vissa saker klarar vi nog utan nertid och de kommer utföras asap, medan det andra, lite mer drastiska, får ske när ni alla sover :wink:

2 gillningar

Hos mig funkar allting som tidigare förutom 3 sekunders fördröjningen när den sparar men det kan jag leva med.

1 gillning

Det enda jag upplever är fortfarande ladd-tider av bilder.

Emojis på inlägg tar fortfarande en evighet för mig.

edit: Gjorde en emoji på ditt inlägg för över en minut sen, syns fortfarande inte. Tog en browser-refresh för att synas.
Bilder strular ibland här med.

Kan det vara något med emoji som segar ner allt? Den knappen finns inte i Discourse-klienten Fig och jag upplever inga laddningstider alls.

1 gillning

Ladda upp bilder gick mycket smidigare nu på morgonen.

Nu innan lunch lördag upplever jag det som segare än vad det varit på flera dagar. Även inlägg laddas långsamt.

Ja… verkar segare nu än det var tidigare… Jag börjar undra om @Zop kanske har rätt i att pluginet för emotes är trasigt… Ska diskutera med @Esse och dom anda om ifall vi ska försöka stänga av det och se om det gör något bättre.

1 gillning