Bubblans driftinfotråd

Som fan. Satt nog i över en minut och väntade på att ett inlägg jag postade skulle sparas. Hände inget.

Segt.

Ja, nu ballar det ur igen. 500-fel och segt.

Vad är det som händer med bubblan? Denna kommer upp rätt ofta nu :thinking:

tv

@Jite eeeeeeeee - jag har också det problemet.

1 gillning

Undersöker. Tack för ping!

1 gillning

Mer kräm på servern samt databasen lokalt.

Sen verkar denna forummjukvara vara extremt krävande.(kass)

Servern verkar inte ha några direkta problem i nuläget, dock kan jag se mycket loggar med fel som framstår vara pga kommunikationen mellan discourse’s “unicorn workers” och databasen.
Jag är orolig att det kan vara problematik med vårt Pgsql kluster och undersöker därför vad det kan vara för problem där.
Min största oro är dock att det handlar om server-leverantören, i vilket fall det då inte är något jag kan fixa utan som vi då istället måste invänta leverantören för att få fixat.

Då det har varit mycket problem i datacentret vi kör servrarna i så har jag börjat fundera på om vi ska sätta upp i ett annat center (eller spegla) och se ifall det hade hjälpt, men det är inget jag kan utföra just nu (krävs en del förberedelser för det, hehe).

1 gillning

Kanske inte hade varit så dumt att köra det på två olika ställen. Där vi driftar så kör vi alltid på två olika datacenter :slight_smile:

Ja, det är absolut bra att göra. Tyvärr är discourse inte… den… smartast byggda… mjukvaran, hehe… Annars hade vi kört det i kubernetes som med själva webbsidan :wink:

1 gillning

Hur har t. ex. Discourse själva gjort med sitt forum då? Bör ju gå att lösa på nåt sätt. Just nu funkar väl bubblan egentligen rätt bra, men blickar vi framåt några år så lär här ju vara miljoner poster och rätt många fler users :thinking:

Mycket bra fråga, med tanke på hur deras “docker setup” (vilket är den enda typen de supportar) ser ut så vill jag nästan inte veta!

Jag håller med om att det är något vi absolut borde lösa, i nuläget kan vi lätt skala upp databasen (både rent i kraft och i replicas) så just där är jag inte så orolig. Jag är dock mer orolig för när vi behöver fler servrar för själva RoR servicen… :expressionless:

Det är dock något jag undersöker en del, jag vill verkligen bli av med omstarterna som krävs för vissa uppdateringar och då krävs i princip HA.

1 gillning

Då har @Esse går vidare till Huawei-podden exklusivt på Spotify och är i nyrikbubblan så då löser det sig. Eller så får helt enkelt fler bli patreons.

1 gillning

Okej, jag hittade ett meddelande från server-leverantören som jag missat i sorlet :expressionless:

Dom jobbar med maintenance på sitt nätverk och därav kan det vara lite paket som tappas, jag gissar på att det är där som unicorn workern inte når pg då det kör över det interna nätet.

Jag ska kontakta dem och se ifall det är hela deras nät eller bara de interna nätverken detta berör och ifall det senare, köra pg-kopplingen över externa nätet tills det är löst.

1 gillning

Har DO alltid maintenance eller ? :slight_smile:

1 gillning

Mycket bra fråga, börjar undra det själv… Hehe

1 gillning

Just nu fungerar inte bilderna här i Bubblan.

Verkar vara fixat (skriver här med så att jag inte blir förvirrad i framtiden :stuck_out_tongue: )

1 gillning

DO kör maintenance på nätverket i vårt datacenter inatt (22-00), förhoppningsvis ska det vara mindre problem frm imorgon, men det kan nu under kvällen bli lite stökigt i nätverket, förhoppningsvis inget som märks! :slight_smile:

2 gillningar

@Jite Går det att ändra i inställningarna för bubblan till svenska citat: ”citat”? Om man gör två tumtecken nu korrigerar bubblan till engelska citat: “citat”.