Bränsleförbrukning

V70 D4 2015

Tur man ingen app har då man inget vill veta. :joy::joy:

2 gillningar

Skoda Superb herrgårdsvagn, 2017.

Senaste tank efter bara stadskörning = 0,7l/mil.

Tror hybrider är känsligare för kall väderlek. Första 10 månaderna 0.59 Nu sedan november 0.71. Mest stadskörning - men då är det ju elen som gäller. Värmare på sedan 4 veckor. KIA Hybrid 2020😇

1 gillning

Just Kia har egenheten att de kör förbränningsmotorn för få värme i kupén. Det gör att motorn går onödigt mycket på vintern.

1 gillning

Senaste statskörningstankningen: 0,73
Senare långkörningstankningen: 0,53
BMW 320xd 2011

Ett litet tips är att stänga av AC:n och bara köra med ratt- och stolsvärmen.
KIA har ju den egenheten att använda bensinmotorn för att värma kupén och spara på batteriet för körning.
Går ju ej att justera det själv som många andra Plug-in hybrider.

Känns ju som en ganska obekväm workarround

Det blir värme i bilen men inte lika snabbt som när AC:n är igång. Kör man tex till jobbet som för mig tar 15 minuter funkar det okej.

1 gillning

Volvo har bensinvärmare, ungefär som man hade på bubblor på 60-70-talet.

1 gillning

Allt för att öka bränsleförbrukningen. :joy::joy:

2 gillningar

Hur har ex Toyota löst problemet med sina hybrider?

Ett sätt att lösa det på är att köra med värmepump så att man får en energieffektiv lösning som inte drar så mycket ström från batteriet.

Det behövs batterikraft i kylan. Märks det något på batteriets kapacitet när det blir minusgrader?

Jag kör ju diesel och då kan man ju ha på parkeringsvärmaren när man shoppar loss så den är varm och go när man kommer tillbaks. :joy::joy:

1 gillning

Då har ju elbilen fördel som även kan kyla bilen och värma den under tiden den är parkerad. Iaf så länge det finns kräm i batteriet

1 gillning

Är du i mina hoods?

Ja men det är inget emot mina motorvägsövningar!

Den drar just nu cirka 37 kWh per 100 km så jag kommer runt 200 km på 80% laddning med mitt 97 kWh-batteri. Etron är en rejält tung bil - en Tesla bör komma betydligt längre på sitt 100 kWh-batteri.

Är inte det väldigt mycket?