Bränsleförbrukning

Det blir värme i bilen men inte lika snabbt som när AC:n är igång. Kör man tex till jobbet som för mig tar 15 minuter funkar det okej.

1 gillning

Volvo har bensinvärmare, ungefär som man hade på bubblor på 60-70-talet.

1 gillning

Allt för att öka bränsleförbrukningen. :joy::joy:

2 gillningar

Hur har ex Toyota löst problemet med sina hybrider?

Ett sätt att lösa det på är att köra med värmepump så att man får en energieffektiv lösning som inte drar så mycket ström från batteriet.

Det behövs batterikraft i kylan. Märks det något på batteriets kapacitet när det blir minusgrader?

Jag kör ju diesel och då kan man ju ha på parkeringsvärmaren när man shoppar loss så den är varm och go när man kommer tillbaks. :joy::joy:

1 gillning

Då har ju elbilen fördel som även kan kyla bilen och värma den under tiden den är parkerad. Iaf så länge det finns kräm i batteriet

1 gillning

Är du i mina hoods?

Ja men det är inget emot mina motorvägsövningar!

Den drar just nu cirka 37 kWh per 100 km så jag kommer runt 200 km på 80% laddning med mitt 97 kWh-batteri. Etron är en rejält tung bil - en Tesla bör komma betydligt längre på sitt 100 kWh-batteri.

Är inte det väldigt mycket?

Väldigt nyfiken på vad resultatet blir när det inte är minusgrader ute.

Bytte några ord med en nybliven Polestar ägare i helgen. Han påstod att halva batteriet gick på ett par timmars körning inom Storstockholm, vilket iofs inte säger så värst mycket. Förstod det som att han var lite förvånad.

Det är väl uselt. Utlovad WLTP är +400km om jag minns rätt.

Kommer man inte längre än 200km på 80%, vilket motsvarar typ 5-6l diesel/100km så blir det dyrt att ladda med el. Och inte lär det bli billigare med el nu när vi importerar ful-el till Sverige.

Jag upplevde också Polestar 2 som ganska ”törstig”.

Men både Polestar 2 och Audi Etron är traditionella diesel/bensin-plattformar så det är rätt tunga bilar.

Vad är mycket?

Vill minnas att vi bilägare kom fram till något likande när de testade Polestar mot model 3.
Teslan är snål med kWh.

Förbrukningen.

De bjuder på månadskostnaden (189 kr) i ett år - då är det 3,30 kr för Ionitys egna.

Taxa Sverige från och med 01.03.2021
189,45 SEK / månad
Minimiperiod ¹ 12 månader

Grupp 1 EON, E-flux
AC-laddning (normalladdning) 4,10 SEK / kWh
DC-laddning ² (snabbladdning) 6,00 SEK / kWh
Grupp 2 Bee, Park&Charge
AC-laddning (normalladdning) 3,24 SEK / kWh
DC-laddning ² (snabbladdning) 5,40 SEK / kWh
IONITY HPC 3,30 SEK / kWh

Därefter får väl följande gälla eller bara ladda någonannamstans.

Taxa Sverige från och med 01.03.2021
Grundpris 46,65 SEK / månad

Grupp 1 EON, E-flux
AC-laddning (normalladdning) 4,10 SEK / kWh
DC-laddning ² (snabbladdning) 6,00 SEK / kWh
Grupp 2 Bee, Park&Charge
AC-laddning (normalladdning) 3,24 SEK / kWh
DC-laddning ² (snabbladdning) 5,40 SEK / kWh
IONITY HPC 8,70 SEK / kWh

alltså…bee, kostar 5kr kwh om man betalar med deras app. Så dyrare via audi.

så det ända som blir billigare är ionity.

Ja visst är det sjukt!

Edit: Men visst ensamma 50 kW-laddare från Bee har ju en högre risk att inte fungera eller vara upptagna länge.