Bra iOS-tangentbord?

Precis! Antar att SwiftKey är gjort av amerikaner som ännu inte noterat att skiljetecken och typografi är olika för nästan varje språk… Det du beskriver är för en amerikan slut-citattecken och då ska det inte vara mellanslag, alltså rätt på engelska blir fel på svenska. (Vet att du har koll på detta, men för övriga.)

Har noterat genom åren att svenskar har väldigt lätt att acceptera de flesta fel med just citation medan exempelvis en amerikan inte lätt skulle begripa denna mening:

A sentence where someone says ”this is a quote”.

De väntar på var citatet startar. Den borde vara på följande sätt så en amerikan ser var det slutar och startar (samt att man på engelska alltid slutar med citattecknet):

A sentence where someone says “this is a quote.”

En svensk skulle kunna skriva följande och nästan bara @Zop och jag skulle bry oss om att den är typografiskt fel:

En mening där någon skriver “detta är ett citat”.

Sedan har vi alla andra språk i världen med sina egna regler… Och alla andra skiljetecken.

1 gillning

Ja, och samma sak med vinkelcitattecken. På svenska och flera andra språk är det »citat« (i äldre skrifter även »citat»). I franskan är det « citat », det vill säga både vända åt andra hållet och med mellanslag innanför citattecknen.

SwiftKey har en del att jobba på om de ska få till citat rätt på alla språk.

1 gillning

Nu slipper vi det buggiga eländet.

@Marcus_Attefors

1 gillning

Vi skojade i Slack förut att du skulle fira med en Pepsi Max.:wink::joy:

Det blev en Sanpellegrino Limonata.

2 gillningar

iOS egna tangentbord går inte att leva med.
Jag kör SwiftKey just nu, funkar kanon. Har inte provat Gboard.

3 gillningar

Jag kör också Swiftkey sedan 2 veckor tillbaks. Funkar bra och det jag gillar mest är ju att siffrorna ligger på samma tangentbord som bokstäverna.

1 gillning

Och man kan använda flera språk utan strul med att tangentbordet ska försöka "rätta" allt. iOS tangentbord är horribelt.

1 gillning

Har du kört Gboard? Om ja, vilken är bättre? :grin:

Nix har inte testat Gboard.

1 gillning

Nu ska vi inte överdriva. Har kört med iOS egna tangentbord sedan 2008. Fungerar hur bra som helst.

Till trådskaparen: mitt råd är att undvika onödiga appar. Om det finns inbyggt i iOS, börja där. Eller om det finns en webbversion (t.ex. olika tidningar, butiker) börja börja med webbversionen innan du slentrianmässigt laddar ner appar.

2 gillningar

Fler mig är tangentbordet i sig lika bra/dåligt som de andra när det kommer till att korrigera ord. Det som inte funkar för mig med iOS tangentbord är att jag inte kan skriva siffror och specialtecken utan att först trycka "123", blir alldeles för många extra tryck.

1 gillning

Vanesak. Är man van med något bättre (personligt) med fler funktioner så fungerar det inte hur bra som helst.

Du kan inte heller skriva svenska/engelska som du vill utan att behöva byta språk först med iOS egna.
Då jag blandar språk hela tiden så faller det totalt. Sen har andra tangentbord trevliga funktioner som iOS egna saknar, sifferrad och annat t.ex.

1 gillning

Jag har alltid kört iOS inbyggda, men provade för några år sedan andra när Apple släppte på det. Tycke aldrig om de andra då, men se har såklart blivit bättre som iOS egna också blivit.
Tycker iOS fungerar jättebra medswipea, diktering mm. Hålla ner space för att flytta markör mm

För siffror håller jag bara ner 123 och drar till den siffran jag vill skriva, eller fler siffror håller ner 123 och skriver flera samtidigt. Men låter smidigt med siffror på egen rad direkt på tangentbordet.

Bör inte apple kunna implementera lite iPad OS tangentbord på iOS också :thinking:

2 gillningar

Så borde det ju vara, trist att ta inte ha valfriheten.

1 gillning

Apples tangentbord var främsta anledningen till att jag gick från iPhone 3GS till Android.

Åter till iPhone för två år sedan och jag kan fortfarande inte komma överens med standardtangentbordet. Så hade man inte öppna för tredjepartstangentbord hade jag nog fortfarande kört Android. :slightly_smiling_face:

Är faktiskt helt med Katho, kan inte använda iOS egna det är totalt värdelöst. Kört SwiftKey sedan stödet för tredjepartstangentbord lanserades.

Samma här. När nyheten kom att SwiftKey skulle avyttras, så laddade jag vid ett svagt tillfälle ner Gboard. Blev aldrig kompis med det. När MS ändrade sig och tog tillbaka SwiftKey, så installerade jag det igen. Dock är det vissa inloggningssidor och liknande som fortfarande kräver iOS default tangentbordet fortfarande, blir lika irriterad varje gång man blir tvingad att ändra det.

Jag tycker SwiftKey verkar ostabilt, det försvinner ibland så jag gav upp det. Kanske borde köra stabil version istället :sweat_smile: