Bra iOS-tangentbord?

Har nu haft min iPhone i en vecka.

Det jag framförallt gillar så här långt är Face ID, kameran, batteritiden och fokusläget.

Det jag inte gillar är tangentborden. I alla fall de jag testat så här långt. Att jag inte skulle gilla iOS standardtangentbord var väntat, men det tråkiga är att SwiftKey - som jag länge använt på Android - är så mycket sämre på iOS. Hade räknat med samma upplevelse.

Oklart vad som beror på Apple-restriktioner och vad som beror på annat. På Android har SwiftKey en dedikerad knapp för kommatecken och de flesta specialtecken går att nå direkt från tangentbordet, utan att gå in en specialteckenmeny (t ex långtryck på k eller l på SwiftKey på Android ger tecknen ( och )). Förstår inte heller hur Apple tänker när de slösar bort en dryg centimeter av skärmens yta nedanför tangentbordet där antingen ingenting eller tangentbordsväxling- eller dikteringsknapparna finns. Oerhört ytineffektivt. Finns bättre alternativ?

Bifogar jämförelsebild mellan Swiftkey på iOS och Android:

Jag använder GBoard, tycker det funkar bra och erbjuder det jag saknar på Apples tangentbord.

Verkar inre heller ha funktionerna jag beskrev för Android-versionen av SwiftKey?

Varför pesta ner iOS med google? :hugs::yum:

1 gillning

Kör swiftkey så Microsoft är det :slight_smile:

Hatar Apples inbyggda mer än något annat, så fruktansvärt dåligt.

1 gillning

Samma liga som google :yum:

Älskar inbyggda. Strular aldrig :heart_eyes:

Rättstavning som är kass och klarar inte två språk samtidigt är två av anledningarna.

1 gillning

Olika färger också, gulligt :hugs:

Lät smidigt med två språk. Men writer aldrig two språk samtidigt

@Marcus_Attefors kommer aldrig erkänna att det är enda anledningen till att han använder SwiftKey.

1 gillning

Vackert som tusan!

1 gillning

”Haha” är alltid första ordförslaget när du svarar mig.

1 gillning

Jag använder mig av 2 språk konstant, fast inte i samma meddelande. Skriver en del på svenska, en hel del på engelska och lite på Thai.
Behöver inte ändra några inställningar med Swiftkey. Kör bara på från muskelminne och rätt språk blir det. :slight_smile: Android.

1 gillning

Fanns avis jag är att du kan thai. Har försökt flera gånger att lära mig men icke. Har snappat upp några ord här och där men inte så att jag förstår en konversation.

1 gillning

Jag borde kunna mycket mer efter snart 6 år här.

Tar mig runt med "taxi-thai" och lite fraser och ord här och där. Kan förstå en konversation till viss del, men det händer ibland att jag är helt lost.
Jag gillar att prata Thai och försöker använda det ofta, men blir lat och kör på engelska och frugan löser resten.

Jag ska ansöka om Thai citizenship nästa år är tanken så behöver lära mig lite mer innan. :slight_smile:

2 gillningar

Är det inte jobbigt då om flera ord börjar på samma bokstav och fler förslag kommer upp? Utan att testat det alls själv någon gång :hugs:

Jag har oftast engelsk tangetbord efter som jag oftast skriver på det språket. Men Swiftkey så går det utmärkt att skriva på svenska även fast jag "skriver" på engelska.
Med Thai så behöver jag ibland ändar till Thai tangenbort men i vissa fall så kan jag bara swipa runt och ändå fattar den att det är Thai. :slight_smile:

Edit: T.ex. ordet Ändå, gå swipar jag anda och det fattar direkt om jag skrivit på svenska innan och autocorrar till rätt ord.

Förstår fortfarande inte hur ni står ut med att SwiftKey tar bort mellanslag före ” och ». Går inte att skriva vettiga citat i meningar utan att gå in och lägga in mellanslag igen efteråt.

Inte speciellt ofta jag använder " eller » i vanliga meddelanden. Min svenska är för dålig, jag omformulerar mig ibland för att slippa sånna saker. Möjligen ännu sämre svenska men gör livet lite lättare för mig :joy:

Hade hoppats på att du satt på en magisk lösning. Skulle nog gilla SwiftKey om den detaljen gick att lösa.

1 gillning

Skriv som folk, problem solved. :joy::joy::joy: