Bra fjällanläggningar

I en annan tråd kommer det en massa bra tips på olika fjällanlöggningar. Tänkte att vi kan starta en tråd för det. Vi söker varje år efter alternativ men har haft lite svårt att få tag på brainformation om hur det är i verkligheten.

Jag kan bidra med några tips som är från de senaste åren.

  • Lindvallen, Sälen
    Där är vi nu och så här långt tycker jag det svarar upp mot förväntningarna. Bra backar för alla nivåer. Vill man utmana sig så åker man till hundfjället där den berömda väggen finns. Lindvallen är stort, flera "torg" och en hel del restauranger. Alla restauranger präglas dock av ungefär samma mat och smak och fantasin är låg. En stor ICA finns, samt SuC öppen för alla. Som alla anläggningar i Sälen kan man åka en dag i Trysil om man kar skipass för 6+2 dagar.

  • Hundfjället, Sälen
    Mindre än Lindvallen men pisterna är mer varierande. Väldigt bra för barnfamiljer. När vi var här förra året var det ibland svårt att få mat om man inte hade bokat.

  • Högfjället, Sälen
    En mycket tråkig del av Sälen. Enda gången man kan åka hit är året efter att barnen lämnat barnbacken. Då kan ett sportlov här göra att de vänjer sig vid lite högre pister. Men urtråkig skidåkning för de flesta. Hit kan man dock åka om man vill äta bra, troligen bästa restaurangen i Sälen finns på Högfjällshotellet. Vi har bott där när minstingen just var redo för lite mer avancerade backar en gång och en gång bodde vi där och åkte till olika ställen i Sälen varje dag. Inget som passade mig då det var bökigt att åka varje morgon och sedan hitta parkering när man kom fram. Men mycket bra mat och vin på kvällarna.

  • Vemdalen slår jag ihop då det var några år sedan jag var där.
    Vi bodde alltid i Björnrike och det var väldigt bra. Enkelt att med liftarna eller bil ta sig till andra områden. Förr fanns det bra/fristående restauranger i närheten, vet inte hur det är nu. Taxi fanns så man kunde njuta av något gott att dricka till maten.

  • Romme Alpin
    Inte fjällen, men skidåkning förhållandevis nära Stockholm. Jag var där för länge sedan och när vi åkte upp igen 2021 trodde jag inte alls på det utan fick acceptera vår grupps val. Men jag blev positivt överraskad. Vi åkte även dit 2022 och det var sista året det funkade med sonen som då var 12 år. Han ville ha mer utmanande pister. Självklart hade han fått acceptera Romme om det var vad vi hade haft råd eller lust med. Jag kommer rekommendera dotter med familj att börja sportlovsresorna till Romme. Men det slutar väl med att det istället blir Schweiz eller något sådan..:man_shrugging:

Bidra gärna med era erfarenheter och tips.

1 gillning

"SkiFinder by XMS68"

Mitt nya kall..:sweat_smile: Men en liten felaktig 8:a va? :arrow_up:

Nytt år, ny siffra :grin:

1 gillning

Är uppe i Tänndalen och åker skidor. Fantastisk bra ställe. :slight_smile:
Körde skidtester igår och idag. Det blev ett par nya skidor till mig efter att testat en hel del. Nyutvecklad Völkl Peregrine 82, (släpps inte förrän 24/25 säsongen :slight_smile: )
Frun uppgraderade till ett par fina Stöckli Nela 80.
Ska bli riktigt skoj med dessa nya bekantskaper.

Kul när skidorderna har tester. Och personal som kan hjälpa en när man berättar vad man gilla och inte gilla med skidan man provat. Extra kul med en helt ny skida som är nyutvecklad. Normalt har jag alltid också läst på sen innan, men det får bli internetsurf efteråt att läsa tester på Peregrine 82. Förra skidorna köpte jag också efter test på skidort.




11 gillningar

Tänndalen är fint, har nog gjort bortåt 20 V:15 där genom åren. Finns ju en del annat runt omkring också även om jag aldrig varit så förtjust i Ramundberget.

1 gillning

Det viktigaste är att testa och att de känns bra. Skit i vad recensioner säger :sweat_smile:

1 gillning

Hade jag gett mig på detta så hade det slutat så här.

messed up leg GIF by David Firth

Najs.. Kom själv hem från Branäs där vi fick tre fina dagar med åkning dock på hyrskidor som är okej men hade velat testa nyare utrustning nästa gång mest för att jämföra om jag märker någon större skillnad. Åker ni mycket/ofta?

3 gillningar

(Sorry, blev visst ett långt inlägg.: ) )

Branäs är riktigt trevligt. Vi började ta upp Skidåkandet 2018 tror jag det var? eller året innan. Innan dess åktes det i ungdomen, senast i 20årsåldern. Numera närmare 50 än 40 :slight_smile:
Vi lärde kidsen runt 10-12 årsåldern då vi inte pallade med mecket tidigare. (var det snö o kallt ute när de var små, var det som en stel pinne som absolut inte gillade vara ute. :))

Sen dess har vi åkt varje år, två gånger per år. En gång hel vecka (oftast julvecka) och sedan en långweekend vecka 11. (Branäs oftast). Jularna började i Klövsjö typ 3 st. , fantastiskt mysigt ställe. Sen har vi varit i Hemsedal, Idre Himmelfjäll och nu Tänndalen. Jag var redan i ungdomen allergisk mot Sälen, korta backar och massa folk. Hatar när det är trångt.

Tänndalen nu till exempel på sportlovet var helt magiskt. Inga köer knappt, någon gång fick man stå i några minuter. Åkte Manchester fram till 11-12, och hur mycket att åka på som helst. Hit åker vi gärna igen. Lite lång körning från Skåne, men det är det värt.

Så ja, vi åker hyfsat ofta numera.
Det är ganska stor skillnad på hyrgrejor och eget. Även om man hyr "avancerat" så är det inte alltid man får roliga grejor. (vissa säkert har såklart populära, eller topptestade köpskidor. ) det finns till och med vissa hyrskidor som inte finns som tillverkas i bulk för hållbarhet i fokus.
Vi köpte någon sådan skida någon gång.

Fördelen med eget är också att om man åker mer än en gång per år, eller enstaka dagar, tjänar man igen det. Sedan är det kul att testa och se vad man fastnar för.

Tekniknerd som man är, är det väldigt kul också att läsa på om teknologin bakom. Völkl till exempel som märke har ett speciellt dna som har väldigt mycket tekniska material och lösningar i skidan till skillnad från vissa andra som kör mer på traditionella byggen med färre kärnor. och bygger skidorna baserat på Camber och Rocker vinklar.

Nu ska jag tyvärr göra av med mina gamla skidor som också jag verkligen gillade. :slight_smile: De köptes också efter skidtest. Känslan när man hittar sin skida är riktigt trevlig. Velade dock ett tag då jag hittade tre modeller som jag verkligen gillade. Valet föll på Völkl Peregrine 82 som inte ens finns på marknaden. (Ok, de finns hos några få utvalda ställen i Europa och på test, men inte mer. är 24/25 modell.

3 gillningar

Hahaha har aldrig hört köra Manchester innan men det var ett bra ord för nypistat.
Det som jag var mest besviken på med Branäs var hur mycket dyrare det blivit sedan förra gången vi var där 2020 och då var det betydligt billigare än tex Sälen men nu var det inte så mycket som skilde i totalkostnad mer än att det är längre att köra.
Får kolla upp Tänndalen till nästa år och se om det kanske kan bli ett besök.

Ja Branäs har blivit dyrt. Fast en långweekend utanför loven är fortfarande ok.
Liftkort var billigare i Tänndalen, samt boendet fick vi till bra pris tyckte vi trots sportlov. De andra bergen åkte vi aldrig till då vi inte åkt klart i Tänndalen. Sen finns det fler berg att utforska.
Bor man i södra Sverige och typ SKåne, , Blekinge , Göteborg mm så är Norge rätt nära. Kompisar har varit i Hafjell som vi vill testa, men inte hittat prisvärt boende när vi väl kollat. åker du med mindre barn, så verkar Lofsdalen också vara nice.

Vi har fastnat för Stöten när det gäller skidåkning med barnen.
Billigare än övriga sälen och man kan köra via Norge om man åker från västkusten.
Vägen via Grums, Sunne osv är ju katastrof att köra

1 gillning

Norefjell och Hemsedal är bra och relativt nära från Gbg.

Gausta är rätt nära med men har inte varit där (kommer dock få rapport från några som åker dit v14)

1 gillning

Nu har jag läst igenom rekommendationerna ovan men jag som helt saknar snökompetens – vad är huvudpremisen för en bra fjällanläggning och hur mäter de sig med att åka söder ut men inte till de högsta alperna?

Angående de skidanläggningar som ligger lite mer söderut, när man inte vill åka hela vägen till Sälen eller mer norrut...

Romme - Bra åkning där för att vara så nära och framförallt väldigt bra med så många stolsliftar som skyfflar mycket folk. Dock så saknas ju boende i stuga/lägenhet, det är en stor nackdel.

Kungsberget - Tvärtom mot Romme, har hur mycket boende som helst numera, byggt massor. Men skidanläggningen är lite för liten. Det som finns är inte dåligt men man tröttnar på backarna efter 2 dagar. Sen har dom lite trist utbud av mat & dryck i anslutning till backen.
Kom hem igår från 2,5 dag där och tyvärr börjar värmen och det regn som kommit att ta hårt på snön, det var slush i backen i söndags. Hoppas dom får lite mer natursnö och minusgrader.

När det gäller Sälen så var vi som familj väldigt nöjda med Stöten för ett par år sedan.

Svenska fjäll mäter sig dåligt mot Alperna :sweat_smile:
Men när man ska lära småbarn åka spelar inte fallhöjd så stor roll :slight_smile:

1 gillning

Om du lägger in hyfsat(bra) på allt jag skriver så blir det korrekt.

Jag tror det är tre parametrar, möjligen 4. Backarna, boendet och maten. Det fjärde är resan dit och hem.

Backarna ska vara hyfsat långa, varierat från barn till avancerat. Måste finnas många nedfarter så man inte tröttnar. Till sist ett liftsystem med hög kapacitet.

Boendet bör vara billigt, bra och nära backen. Men det finns inte så man får vikta dessa tre mot varandra. Vi vill gärna ha ski in/out, dvs då kan åka sidor direkt från boendet.

Maten får man tyvärr ha låga förväntningar på i de svenska fjällen. Dyrt och fantasilöst. Men bra att det finns restauranger både i backen och runt boendet.

Resan är ju helt enkelt seg. Så kortare resa ger mer poäng. Dvs. Vemdalen måste vara bättre än Hundfjället för att det ska vara värt de extra timmarna. Men sedan vill man ju också testa olika anläggningar. Jag har tex blivit sugen på Tänndalen som @Bulldog76 skriver om. Skulle också vilja utgå från Trysil i Norge i stället för Sälen.