Bor du i USA kan du beställa installation av ett smart hem

Från sajten:
image

Att komma igång med ett smart hem är kanske inte alltid så enkelt. Hade du bott i USA hade företaget Daisy kunnat hjälpa till då de installerar detta åt dig.

Smarta hem visar sig bli alltmer populärt och många gånger är det svårt att veta var man ska börja eller än värre – hur allt ska installeras. I USA har detta nu lett till att det företaget Daisy nu erbjuder en installationstjänst där de tar hand om allt åt dig som användare. Företaget ska vara verksamt över hela USA med sina tjänster där de hjälper konsumenter att få till det smarta hemmet.

Än så länge finns Daisy i Kalifornien, Texas, Florida, Connecticut och North Carolina men räknar med att växa som franchise till fler områden. Under 2024 räknar de med att finnas i 16 stater och 2025 ska de vara landstäckande. Det smarta hemmet växer i USA där så många som 60 procent gärna vill ha professionell hjälp att installera och komma igång med detta vilket är en ökning med 30 procent från 2019.

Daisy ska inte bara erbjuda installation av det smarta hemmet utan även support för att kunna bibehålla en hög funktionalitet i hemmet eller på kontoret. Bland de tjänster som erbjuds av Daisy finns installation samt uppgradering av hemunderhållningssystemet, stabilt wifi-nätverk i hela hemmet, adaptiv smart belysning och smarta solskydd, säkerhetskameror, smarta dörrlås och dörrvideoringklockor med mera.

Är detta något vi kommer att se mer av eller är det bara att “man-up” och fixa det på egen hand?

Källa: Residental Tech Today

 

Tror tyvärr det blir svårt. Min erfarenhet av det här i Sverige, och det kanske fler tekniknördar i forumet kan bekräfta, är att den människan är inte född som är beredd att betala för hjälp med dator eller nätverk där hemma. Det är ganska märkligt, inte många förväntar sig att ens duktige snickarkompis kommer hem och snickrar en kväll helt gratis, eller rörmokare, målare etc etc, men "ja men det här är ju din hobby, du tycker det är kul ju...
Som mest har jag fått 2 varmkorvar för en ominstallation eller liknande.

Haha igenkänning :slight_smile: Det har väl inte heller gått så bra för alla de där firmorna som kopplade samman teknikkunniga med behövande via gigekonomiliknande upplägg? Kommer inte ens ihåg vad de hette nu men det fanns ett gäng för några år sedan.

1 gillning

Jag tycker det är supermärkligt. Vi betalar ju för en himla massa andra tjänster och det finns ju få som är så centrala i hemmet som datorer, nätverk och kanske p åsikt, smarta hem.

Exakt, många har försökt att öppna firmor för sådant men de enda jag vet som klarar sig är de som lagar rena hårdvarufel och chippade typ playstation, byter skärmar etc etc. Hembesök tror jag inte bär sig om det inte ingår i ett köp eller liknande.

1 gillning

Det finns nog för många av oss snälla som kanske gör det åt andra "just för att vi har det som hobby" , men jag har faktiskt fått nog och kräver att alla äldre släktingar köper en Chromebook numera haha

2 gillningar

Så är det ju. Men i sak så är det snurrigt även om jag är en lika god kålsupare som de flesta andra.

Krävs nog att man har ett koncept som "bara funkar" när det väl är installerat och att man vänder sig till en köpstark och tillräckligt teknikintresserad målgrupp. Lite som Apple, dyrt, snyggt och lättanvänt. Många är nog intresserade, men saknar tid och energi.

Att vända sig till pensionärer som förväntar sig att kunna styra det smarta hemmet via text-tv på en Grundig-TV är nog svårare.

1 gillning

Jag hade gärna omskolat mig till elektriker och startat en smarta-hem firma där det ingår installation, programmering och support. Men det känns inte som att det finns en marknad för det här.

Jag har det som litet hobby projekt här. Har några grannar jag installerat hos.

Snackade med en man för någon vecka sen och han tyckte jag var alldeles för billig och han sa DOOOO IT!

Frugan är på mig att dra igång seriöst.

Är lite tveksam själv, men beror nog på att jag är lite av en perfektionist ibland och vill gärna att allt lirar till 1000% innan jag gör något.

3 gillningar

Kul! Sätter du upp Home Assistant då, eller något enklare system?

Sätter upp Home Assistant med zigbee dongle från Sonoff generellt sett. Har fungerat bra för oss i flera år.

Sen är det lite upp till klienten vad de vill ha för dashboard eller funktioner.

Vi har gått mer och mer ifrån vår telefon i hemmet, allt sker automatiskt. I våra sovrum går det att prata med t.ex Siri och säga "turn on bedroom ac." & "Set ac to 22 degrees".

Går att bygga ut hur mycket som helst, men med open source och HA som ständigt ändras är jag lite försiktigt med vad jag säljer eller lovar. :slight_smile:

2 gillningar