Bolånsbubblan?

Du skrev att du hade 0.0% ränta så jag förväntar mig den :wink:

Det är ju inlåningsräntan, inte utlånings. :joy:

Ajdå då får jag gå någon annanstans :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Vi band 2/3 av bolånet på 5 år
1.09%
Nordea
Resten rörligt
Tyckte det va lika bra :grin:
Senast vi band va för 10 år sen när vi byggde

Fan va bra alla får då. Först var jag skit nöjd med 1.40…. Vad jobbar du med @Simon_Nilsson ? Och din sambo, tänkte om det var nån rabatt där.

Båda egenföretagare
Säger som @bjorsi , kom med info om vad andra banker erbjuder.
I vårt fall var det just SBAB, och dom matcha det direkt.

Dom kunde inte matcha SBAB sa han pga dom har Inge lönekontot osv osv….

Lite löjligt argument från deras sida.
Om ni har allt rörligt just nu, kolla med andra banker. Man ska inte vara rädd för o byta, som andra nämner, deras jobb är ju att tjäna cash och det gör dom på oss kunder. Inget konstigt med det, men man ska inte vara rädd för att se till att dom får jobba lite extra för det.

4 gillningar

Jag har strax under 1% i ränta på bostadslånet men då är min gamla klasskompis mamma min bankman så det är bara därför.

2 gillningar

Du kan ju ha kvar lönekontot och annat tjafs hos befintlig bank och bara flytta bolånet

Jag har 0,94% på Avanza tack vare låg belåning, kör av princip aldrig bundet mer än max 1 år då det brukar löna sig.

Dock är allas förutsättningar olika. Är man arbetslös förstår jag att det kan vara tufft att förhandla men jag skulle ändå alltid ringa bankerna, boka ett möte och presentera ekonomin och sedan spela ut bankerna mot varandra.

2 gillningar

Hur gör bubblan idag med lån?
Vi har en del bunden som går ut i januari. Ska nu ta upp en till del i och med husköp. Banken vill givetvis sälja bundet, där vi blir erbjuden en riktigt dålig ränta. (Nästan 2% skillnad mellan rörligt och bundet och på 3 år)
Min tanke är att ta rörligt och när löptiden på andra delen går ut konkurrensutsätta banken.

Detta är svårt tycker jag. Vi satt i slutet av året och band lite lån på 3år och 1,5%. Tänkte då att vi nu på våren/sommaren skulle ta och utöka lånet för att lägga nytt tak, men nu är räntorna ett par procent högre och frågan är om det kommer att sjunka de närmsta två åren? Riksbanken har väl aviserat höjningar de närmsta kvartalen?

Men generellt så är det väl en bra idé med allt rörligt och att spela ut banker mot varandra. Men sen är det ju just nu hur räntorna kommer att utvecklas. Verkade som att 4-6% ränta inte var omöjligt på nått års sikt. (Var någon ekonom som pratade om det på morgon-tv för ett tag sedan så du får ta det med en nypa salt)

1 gillning

Om vi binder en till del på 3 år sitter vi verkligen i knät på banken. Hade det varit lite skillnad mellan rörligt och bundet hade vi nog bundet. Men 2% skillnad på 2.800.000 är rätt mycket cash

1 gillning

Har 3-delat lån. Band en del på 3 år (1,5%) och en del på 1 år (1,3%) i december, sen en rörlig del som jag amorterar av ett par hundra/år extra på, detta rörliga ligger nu på 2%.

2 gillningar

Kan ju vara bra att komma ihåg att det där är mer normala siffror än vad som varit senaste åren.
Jag är överlycklig att jag band allt på fyra år för 1,39 vid årsskiftet men det är inte så många år tillbaka som räntorna låg betydligt högre.

Däremot har vi kvar min sambos lägenhet för lånen löper ut i november. Det blir sannolikt rörligt på den just för att skillnaderna mellan bunden och rörlig blivit stora igen. Historiskt har det sällan varit lönsamt med bundna räntor.

1 gillning

Vi band på 1,17 på tre år. En stor anledning till att vi band är att vi har små barn, så det blir en del vab och med det oregelbunden inkomst.

2 gillningar

Snyggt, när band ni till den räntan? Vilken bank?

Ja, just skillnaden mellan rörligt och bundet gör att vi kraftigt överväger rörligt. Visst analytikerna pekar på att även de ska upp, men just nu är det 1,8-2 procentenheters skillnad, det gör mycket pengar på ett större lån

Har bolånet i tre delar, den sista delen med bunden ränta går strax ut och vi kommer då att ligga på rörligt på hela lånet. Vi har letat hus det senaste året och har därför valt att inte binda om, även om det just nu hade varit bra med bunden ränta.