Har aldrig ägt en blue-ray spelare/läsare men nu har The West Wing släppts på blue-ray i bättre upplösning och med massor av extramaterial och jag blev lite sugen på en re-watch.
Men då kommer frågan, ska jag köpa en blue-ray spelare och koppla direkt till TV:n eller är det mer användbart att köpa en blue-ray läsare till datorn och rippa skivorna? Eller kan man till och med hitta en maskin som går att koppla både till datorn och tv:n?
Har jag skrivit att det är ett problem? Antingen går ljudet via TV, eller från ljudanläggning med bild till TV, eller från TV med ljudet till ljudanläggning. Oavsett är ju ljudet det som är lika viktigt som bilden
Jag kanske är trög, men jag fattar fortfarande inte hur du menar. Det är väl samma sak oavsett om det är en DVD/BluRay/AppleTV/Chromecast/PS5/nåt annat som är källa?
Det är samma. Men då han frågar om han skall koppla direkt till TVn så ville jag bara upplysa (kanske fullständigt onödigt ) att man vill ha ut ljudet på något sätt till anläggningen. Har man en gammal hederlig förstärkare så kopplas det där och har man mer moderna prylar så kopplas det ju på olika sätt. De flesta använder väl sällan det inbyggda ljudet i TVn
Håll i dig nu @pao, men jag kopplar in min Samsung TV till min Samsung ljudlimpa med fiberoptisk kabel, som sedan skickar ljudet trådlöst till Samsung baslådan som står på golvet, samtidigt som jag har en trådlös receiver som skickar ut ljudet till bakhögtalarna. Nästan så du kan bli lite stolt
Men de flesta (moderna) ljudsystem stödjer ju HDMI också, så oavsett mediakälla så bör det inte spela någon större roll hur det funkar med ljudet tänker jag.
Att rippa Blu-Ray skivor är lite mer knepigt än DVD:er. Kopieringsskyddet (AACS) är mer avancerat än det för DVD:er (CSS). Nya nycklar behövs för nyare filmer och så vidare. Med en "vanlig" spelare slipper man tänka på sånt.
Jag har en Oppo Blu-ray-spelare som en gång i tiden kunde spela Blu-ray ISO:s. Den möjligheten försvann dock, när "Blu-ray Disc Association" hotade med att dra in Oppos licens för att få tillgång till nya nycklar.
Koncensus verkar vara att en vanlig blue-ray spelare är bättre/enklare.
Ska tillägga att jag inte är någon "finsmakare" när det gäller bild och ljud. Har en gammal Samsung-tv i vardagsrummet och kör mest ljud direkt i tv:n och då och då via två HomePods om jag kollar på film. Eventuellt hamnar blue-ray-spelaren i sovrummet där det ska in en tv under hösten.