Blir galen på vattensamling i kylen

Tjena bubblianer!

Vår kyl har bråkat med oss i ett halvår (om inte mer) och längst ned i kylen har vi en fruktlåda och det är alltid vattensamling under den lådan så varje gång ungarna tar frukt så rinner det ut vatten på golvet. Jag torkar rent och sedan tar det någon vecka så är vattnet tillbaka där. Det finns ju ett litet hål där vatten och smuts ska samlas och har rengjort det med tops så gott jag kan. Men problem kommer alltid tillbaka.

Någon som har något tips på vad jag kan göra eller vad problemet kan vara?

Har något minne av att pappa brukade ta typ buntband för att rengöra det där hålet.

Ingen dum idé faktiskt, ska testa det!

1 gillning

Den här flaskrensaren fungerar bra hos mig. De där sugrören med rensare finns ju lite överallt nuförtiden.

1 gillning

Att det blir så mycket vatten tyder på annat problem. Är du säker på att dörren verkligen stänger till ordentligt? För växlar temperaturen mycket i kylen uppstår mycket kondens.

Japp jag har kontrollerat listen och sett att det inte är några skador eller smuts som sitter där och dörren håller helt tätt.

Stoppa in en tempmätare och mät över tid? Ska ju inte bli vatten i kylen, då är det något som är knas.

Tror det är det där hålet som är tilltäppt och att tops inte får bort allt, har beställt ett rengöringskit nu så får vi se =)

1 gillning

Just Augusti är en lite knepig månad när det kommer till luftfuktighet. Räcker med att titta på butikernas glasdörrar i kyldisken🤷🏻‍♂️
Men, jag gissar på att i @Marcus_Attefors fall så handlar det om att hålet i avrinningen är täppt.

Stoppen brukar sitta långt ner vid koppen där vattnet skall rinna ut🤷🏻‍♂️

Ja det är ett rätt litet men rätt djupt hål så jag misstänker att mina försök med tops bara har pressat ned eventuellt skräp längre ned i hålet.

Om du har en burk med tryckluft så kan du försöka med det. Inte för att jag tror att det löser proppen men ”sprutar” det vatten så vet du att det är stopp.

Kolla även baksidan av kylskåpet. Slangen leder till en bytta som är placerad över kompressorn där överskottsvärme ska se till att vattnet dunstar bort.
Men där kan det också bildas påväxt som hindrar vattenflödet.

Bra tips, ska försöka se om jag kan dra ut kylen (inbyggnadskyl) så ett helvete att få ut misstänker jag.

Kolla även om den är nån kabelgenomföring som går in genom bakstycket på kylen. Kan ev komma in luft där.
Vår frys frostade igen rejält och då kunde läckage vid kabelgenomföringen på baksidan vara en orsak sa serviceteknikern, så han tätade den med nåt klet.

1 gillning

Vår tidigare kyl (Whirlpool för IKEA) var väldigt känslig för om något låg emot väggarna högre upp i kylen. Då rann kondensen förbi avrinningen på något sätt och samlades under grönsakslådorna.

Intressant, jag tror inte något ligger emot men ska kika sen, skulle ju helt klart kunna vara en förklaring!

Allt är redan sagt. Men det där hålet har spökat för oss några gånger. På förra kylen blev det extra mycket vatten om en vara lutade mot baksidan. Vår nya är inte alls särskilt känslig för det.

1 gillning