Helt klart. Då ångrade man att man inte hade en bil med större bagageutrymme. ![]()
Men det gick att klämma in tre flak öl, ett par flaskor gin, bourbon, Campari och akvavit. Fick även med mig 10 flaskor vin från Frankrike.
Helt klart. Då ångrade man att man inte hade en bil med större bagageutrymme. ![]()
Men det gick att klämma in tre flak öl, ett par flaskor gin, bourbon, Campari och akvavit. Fick även med mig 10 flaskor vin från Frankrike.
Måste bara säga grymt jobbat med reseberättelsen, otroligt informativt och bra ![]()
Tänkte göra en liknande resa som @marges nu i sommar. Blir att åka från Stockholm > Köpenhamn > Flera städer i Tyskland > Norra Italien > Tjeckien > Genom Tyskland igen och via Danmark och sedan hem.
Har väldigt gott om mil kvar på leasingen, ska ju lämna tillbaka bilen senast sista juni så tänkte passa på att åka i början på juni och vara borta till strax efter midsommar.
Tänker mig att jag fixar abonnemang på både Tesla och Ionity för den tiden jag är borta. Sedan försöka boka hotell med AC laddning.
Nu kommer vi vara tre som delar på körningen, men tanken är att vi inte ska åka mer än 30-40 mil per dag och hittar vi något ställe vi gillar extra kan det bli någon/några extra nätter på varje ställe.
Ni som har gjort liknande resor (med elbil), vad har ni för erfarenheter? Något speciellt man bör tänka på? Tänker att i början/mitten på Juni borde det vara ganska lugnt på både vägarna och vid laddstationerna, då det är lite tidigare än övriga Europa normalt tar semester.
Jag har ju inte gjort en sådan resa, men lite okunskap brukar ju inte hindra oss från att kommentera.
Jag tror det blir en kanonfin resa. Jag skulle inte vara det minst fundersam på laddning den tiden på året.
Mitt råd, baserat på andras erfarenhet, är att kolla stora arrangemang i Europa den tiden. Folk har ju kommit till städer när det varit typ EM eller VM i något och då svårt med hotell som dessutom är svindyra. Tänk sedan på sådana där klistermärken som krävs i Tyskland. Kanske även i andra länder?
Du är något på spåren med en sån där miljödekal. Skulle ju ha åkt till Berlin förra året, beställde en sån dekal, men blev inte någon resa, så dekalen ligger fortfarande oanvänd. Går säkert bra att använda i år också.
Gällande evenemang, så verkar det bara vara dam EM i fotboll att oroa sig för. Kan säkert ha missat något. Tänker att vi bokar de flesta hotell och/eller AirBNB och sådant hemma i förväg via booking, såna grejer som går att avboka senast 24 timmar innan.
Har en del grejer jag vill se i Tyskland, bland annat vill jag återuppleva Berlin, sedan vill jag se Obersalzberg (Örnnästet), jag vill se Munchen och Nurnberg. I norra Italien spekuleras det fortfarande vart vi skall, men en tur i krokarna kring Gardasjön är på bucketlist. Skulle även vara kul att ta en dagstripp till Venedig, aldrig varit på dessa ställen, så vore kul att se det.
Sedan gillar jag Bergamo, så där är det troligt att det blir någon/några nätter. Sedan på hemvägen blir det Innsbruck och Prag, sedan upp genom Tyskland, kanske rentav mellanlandar en natt i Polen.
Dekalen gäller för alltid men bara på den bilen den är utfärdad på.
Vi var vid Garda sjön förra året och tog en avstickare till Verona.
Verona skulle också kunna vara ett alternativ. Åkte ni runt på fler ställen?
Venedig har jag varit i och det kan rekommenderas. Gardasjön står på önskelistan.
Jag skulle vilja åka så att man passerar Wien, Bratislava, Budapest(om man hinner för det ligger lite fel), Brno, Prag och sedan hem. Så Tyskland ned eller hem och den östliga rutten åt andra hållet. Men Italien går ju inte av för hackor, så det blir kanon.
Vi var p0 en vinprovning in The middle of nowhere.
Om man inte vill trängas i Venedig så är detta ett alternativ
Aldrig hört talas om. Coolt. Man kan ta bilder där och på Insta låtsas att man är i Venedig..![]()
. Skämt åsido, verkar klart besöksvärt.
Någon som vet hur man gör med bil i dessa vattenstäder? Alltså inte hur man kör(
) utan hur man parkerar? Finns det stora "infartsparkeringar"?
Tänker ju dock inte bo i Venedig, utan bara åka dit över en dag. Tänker att man kan väl lika gärna se the real deal en gång i sitt liv åtminstone. Men det där kan ju vara värt att spana in också såklart ![]()
2 timmar söder om Venedig har du ju annars Galleria Ferrari. Det var häftigt när jag var där ![]()
Aha, jag googlade på det häromveckan, något jag aboslut vill se. Kanske lika bra att räkna med en dag i Bologna också. Bra tips!
Rent elbilsmässugt fungerade det kanon. AC-laddade vid två hotell, i övrigt var det enbart Ionity när i var på resande fot. Skönt att hålla sig till ett nätverk där man vet att app och betalmedel fungerar problemfritt.
AC-laddade vid ett hotell i Tyskland och det var inte helt lätt att få igång laddningen med min begränsade kunskap i tyska, i kombination med att uppgifterna på laddaren, Chargefinder och de olika appar som man kunde använda för laddaren inte helt stämde överens. Men till slut gick det. ![]()
Laddplatsen var dessutom den enda lediga parkeringen vid hotellet, så hade jag haft en fossilbil hade jag haft det ännu jobbigare. ![]()
Annars är mitt bästa tips att undvika Autobahn så mycket som möjligt. Väldigt mycket trafik och vägarbeten.
Hur var priserna på AC? Känns som det kan hända att man får betala lika mycket för AC som för DC. Men om man har möjlighet att ladda AC över natten och börja morgonen med fullt batteri är det värt att betala lite för det.
Finns stora parkeringshus utanför stadskärnan som ligger bredvid tågstationen. Sedan går man eller tar båten som kollektivtrafik.
Jag skulle skippa Venedig under sommaren. Invasion av turister.
Gardasjön är fint och väl värt ett besök. Både Sirmione i söder och Riv del Garda (som jag tror @RolexJocke besökte när han var där) är fint.
Även Limone sul Garda är fint att stanna till vid och strosa runt. Bilvägen upp längs östra sidan på Gardasjön är att fördra skulle jag säga. .
Sedan har du ju Como sjön som också är väldigt fint. Man kan åka till Como och ta en båttur ut på sjön.
Det var dyrare med AC än att ladda på Ionity med avtal, framförallt på hotellet i Danmark om jag minns rätt. Men skönt att starta dagen med fullt batteri. ![]()