Bilnyckel, SAAB, fungerar ej

Skulle flytta sommarbilen men uppptääcker då att bilnyckel är helt död. Jag vet ju inte om det är nyckel eller bilen, men inget händer när jag trycker på knapparna på nyckeln. Likaså ska det räcka med att sätta i nyckel(klumpen) i nyckelhålet så ska saker hända, men det händer absolut inget alls.

Vad göra? Ping @RolexJocke och andra händiga. Ska snart testa 12 v batteriet, men det är ganska nytt och laddades för någon måna sedan när bilen ställdes in i (kall)garaget.

Har du provat att byta batteri i själva nyckeln?

Hmm, vet inte om det går på SAAB-nycklarna. Men ska kolla. Google, here I come...:smiley:

Det verkar sitta ett batteri i nyckeln men i instruktionsboken står det bara att man ska åka till verkstaden. En god vän inbillade mig att nyckeln laddas när den sitter i nyckelhålet. Nästa steg är att fatta hur man byter. Googlar mera...

1 gillning

Ingen skillnad sedan byte av batteri i bilnyckeln. Försökte ladda 12V batteriet. Men det verkar stendött. Om ett nytt(10 månader) batteri laddas ut och det har varit den här kylan, går det sönder då? Batteriet laddades alltså fullt för ca 1 månad sedan.

Synd att det inte hjälpte. Tänkte bara att det var värt att börja i den "enklaste" änden :wink:

Fick faktiskt en varning i vår bil igår att mitt nyckelbatteri var dåligt och det var dags att byta.

På Volvon har jag bytt flera gånger, mest för att jag köpte några billiga batterier som höll 6-8 veckor istället för 1-2 år som kvalitetsbatterier gör. Men tack för tipset. Nu sitter ett nytt batteri i nyckeln till sommarbilen.

1-2 år? Jag har nog aldrig bytt batteri i nyckeln, senaste bilen hade jag i åtta år.

1 gillning

Jag fick byta en gång i Mazdan jag hade tidigare under 7 år.
Så det skiljer nog lite från bil till bil, eller hur bra batteriet är. Men 5 år bör man väl kunna räkna med kan tyckas (killgissas).

1 gillning

Jag tror Volvo säger 1-2 år. Och det verkar stämma i verkligheten.

1 gillning

Kanske drar mer på nyckelbatteriet om man ofta sitter och väntar i bilen. :wink:

Bara att åka och reklamera bilbatteriet om du inte får ström i det. Tänk på att om batteriet är helt tomt måste du koppla till ett annat just när du slår på laddaren. De flesta laddare startar inte om batteriet är helt tomt utan då måste man hjälpa till med ström tills den börjar att ladda.

Koppla till ett annat batterI? Hur menar du då?

Typ med startkablar exempelvis som du sen tar bort när laddaren börjat ladda. Laddaren måste ha en motström för att börja ladda så ett helt tomt batteri startar den inte upp på.

3 gillningar

Jag fick byta 2ggr när vi hade xc90. Vet inte vad volvo gör med batteriet.
Polestar nyckeln håller än

Oj, har bytt batteri en gång i ena nyckeln till min Skoda. Det är en 2004 och tror inte att den som ägde bilen de tre första åren bytt nåt nyckelbatteri.

På min Amarok har jag aldrig bytt batteri i nyckeln. 11000 mil, 2012.

Min Mazda-nyckel drar batteri som en tok. Behöver byta var 12-18 månader.

Detta var första gången jag bytte batteri efter drygt 2,5 år med leasingen av denna Forden. Synd att den nya bilen inne hunnit komma ännu så man sparat de pengarna :joy: