Bilmärket Seat läggs ner

Från sajten:
image

Seat startade 1950 men nu är det alltså slutet för märket som byts ut till Cupra.

Seat har funnits i 80 år och är kända för modeller som Seat Ibiza och Seat Leon. Nu har det meddelats att det läggs ner som bilmärke och blir moderbolag till Cupra från och med 2030. Cupra har växt snabbt sedan lanseringen 2018 och har sålt över 300 000 bilar.

Förra året stod Cupra för 40 procent av Seats totala omsättning på 4,4 miljarder kronor. Seat är ett av världens lägst rankade bilmärken i varumärkesmätningar medans Cupra stiger som en raket så förändringen är inte oväntad. Seat kommer att fortsätta tillverka bilar med förbränningsmotorer under några år till innan märket avslutas och fokuserar på mobilitetstjänster.

Via: Carup

1 gillning

Trist. För mig personligen så symboliserar Seat förtroende medan Cupra får mig att tänka på ungdomar och andra med dåligt trafikomdöme som vill köra fort.

Annars gnälls det mest här att elbilsägare ligger och myskör i högerfilen.

1 gillning

Allting kretsar inte kring elbil vs ICE......
För mig står Cupra för Seats prestandamodeller, som det varit historiskt. Dvs. lite som BMWs M. division. Bilar som främst framförs av de som har en tung högerfot.

Nyheten handlar ju bokstavligt talat om att Cupra blir elbilsmärke och Seat står för ICE.

Får man inte ligga och mysköra i högerfilen? Varför gnälls det över det? :man_shrugging:

Maskulinet antar jag.

1 gillning

Laglig hastighet dessutom!

Jag är väl medveten om det. Lägg märke till att jag poängterade vad Cupra betyder för mig pga. det namnets historik. Det är inte detsamma som att jag dissar elbilar. Jag hade fördragit att det hade fortsatt kalla bilarna för Seat helt enkelt.

För mig personligen har Cupra noll historik, ett i stort sett helt nytt märke för mig. Inte hört mycket om det innan, knappt sett några bilar från dem på gatorna.

Seat däremot…

I Spanien är var och varannan bil fortfarande en Seat. Nån slags nationalromantik är såklart inblandat även om priset sannolikt är viktigast. Spanjorerna blir inte glada över detta. Kanske därför framkörningen är hela 7 år.

Jag trodde det var nerlagt för flera år sedan, inget man ser i mina trakter direkt.