Billigaste sättet att använda en elsparkcykel - köpa, plocka upp på stan eller hyra en längre tid?

Från sajten:
image

Elsparkcyklar har blivit en del av vår vardag, vi hyr på stan för kortare sträckor, vi köper och nu går det även att hyra på längre tid. Men vad är billigast?

Elsparkcyklar och andra lätta elfordon kom på bred front för bara något år sedan. Visserligen illa omtyckt och föremål för debatt i början men nu har de etablerat sig som ett naturligt val för många framför både bil, cykel och kollektivtrafik.

Därmed har det också kommit en hel del olika alternativ till att bruka en. Dels köpa rakt upp och ned, dels använda en av många app-baserade tjänster men också hyra en under längre tid.

Vi börjar med det vanligaste alternativet.

Så mycket kostar det att hyra elsparkcyklar på stan varje dag

Under cirka två månader använde jag Voi och Tier dagligen för att ta mig till jobbet, en sträcka som tar mellan 7 och 10 minuter beroende på exakt väg och hur bra batteriet är. Dessutom hände det att jag tog en elsparkcykel fram och tillbaka på möten inne i stan, en resa på ungefär 10-15 minuter.

Månaden då jag inte hade så mycket extra transporter var det 460 kronor och den med mer möten blev det ca 550 kronor. Detta kan jämföras med ett månadskort på Malmös lokalbussar som även det kostar 550 kronor.

Tier samlade utanför Videdal

Ett gäng Tier samlade utanför stadsdelen Videdal i Malmö dit inga elsparkcyklar får komma in ännu.

Fördel

Fördelen med detta upplägg är att vi inte behöver tänka på att förvara eller bära med oss elsparkcykeln när vi är på möten eller inne och handlar. Det är bara att plocka en ny när vi är klara.

Nackdel

Nackdelen är att jag inte kan parkera överallt, jag bor själv strax utanför parkeringszonen för både Voi och Tier. Jämfört med övriga alternativ är det också en tämligen kostsam lösning. Vidare är det stor ojämlikhet mellan städerna där de flesta i Sverige inte ens har tillgång till någon av app-tjänsterna medan det är ett veritabelt priskrig i Stockholm.

Voi tillgänglighet

Numera är Vois elsparkcyklar riktigt bastanta rackare som tydligt visar om de är tillgängliga eller ej. Tier var redan från start välbyggda. Det samma kan inte sägas för exempelvis Lime och vissa andra.

Så mycket kostar det att köpa en elsparkcykel

Om vi baserat på ovanstående uträkning tänker att det kostar runt 500 kronor i månaden att hyra en elsparkcykel vid varje givet tillfälle blir runt 6000 kronor per år. Det är betydligt mer än vad exempelvis Xiaomi Mi Electric Scooter M365 kostar och strax under vad Xiaomi Mi Electric Scooter M365 Pro går på.

Fördelen är att du alltid har en hemma att tillgå, nackdelen är att den är rätt stöldbegärlig så det gäller att låsa fast den rejält eller ha med den in i affärer och på möten. En annan nackdel är att många av de elsparkcyklarna som säljs inklusive nyss nämnda Xiaomi Mi Electric Scooter M365 Pro inte får framföras på allmän väg på grund av att motorn har för hög effekt. Mer om det i del 2 i vår elsparkcykel-serie som kommer ut i morgon.

Fördel

Du äger den själv och kan ta med den precis var du vill dessutom är det betydligt billigare än att hyra på stan.

Nackdel

Går den sönder får du köpa en ny själv, blir den stulen får du stå för självrisken, har du varit oaktsam kanske du inte ens får ut något på försäkringen. Sedan har vi ju det lilla dilemmat att du inte får framföra majoriteten som säljs utan att riskera böter.

 

Så mycket kostar det att hyra en elsparkcykel en längre tid

Bara den senaste månaden har det dykt upp ett mellanting mellan att betala per användning eller att köpa en. Först ut som vi känner till är Augment.eco där du kan hyra din egen elsparkcykel för 289 kronor i månaden om du binder dig på 24 månader och betalar månadsvis. Det är totalt 3468 kronor per år. Notera att vi själva inte testat tjänsten ännu. Bolaget lovar att stå för alla problem som uppstår och går den sönder får du en ny. Efter två år kan du köpa ut den eller byta till en ny.

Voi stöd

Voi har å sin sida lanserat Voi Pass som låter oss använda hur många elsparkcyklar som helst i 24 timmar för 129 kronor eller i 30 dagar för 399 kr i Malmö. I Stockholm verkar det vara betydligt dyrare 599 kronor.

Fördel

Med månadshyra ser vi ut att komma billigast undan och här finns det två olika upplägg baserat på hur du vill hantera din elsparkcykel när du inte använder den.

Nackdel

Voi må vara störst i Sverige men de finns ju inte överallt. I fallet med Augment Eco är den ena av två val egentligen för stark för att få brukas på allmän plats.

Just stöldrisken som gör att jag inte köpt en egen ännu. Känns som att jag inte skulle våga lämna den utanför ICA i 5 min, trots lås och allt… annars hade det varit perfekt att ha liggandes i bagageutrymmet i bilen, så kan man plocka fram den för en liten sightseeing tur när man står och laddar runt om i Sverige.

1 gillning