Billig men bra robotgräsklippare

Kan bubblan rekommendera en billig men bra robotgräsklippare? Gärna med WiFi-uppkoppling och app, men inget krav.
Ska klippa ungefär 200 kvm, så det är inget monster som behövs direkt.

Som en Xiaomi S50, men för gräs helt enkelt. :slight_smile:

1 gillning

Worx är väl de som är billigast men jag har ingen erfarenhet av robotgräsklippare över huvudtaget :slightly_smiling_face:
Tar bara 12 minuter att klippa villagräset och har lagt ut 10 ton sten istället för gräs de senaste åren. Biltema har jag som batteriklippare och den vann Råd och Rön det året jag köpte den. De har även en robotgräsklippare nu :slightly_smiling_face:

1 gillning

När jag köpte för några år sedan var det Robomow som gällde. Har en som klipper 1000 kvm och har gått klanderfritt i 5 säsonger.

2 gillningar

Jag söker en robotgräsklippare som inte är så dum som de jag sett i villakvarteren d.v.s. den ska inte försöka klippa en handske eller något annat som inte är gräs. Den ska klippa som jag själv klipper idag, d.v.s. i rader horisontellt/vertikalt, inte diagonalt eller huller om buller. Wifi är ett krav och givetvis app för att ställa scheman, klippning av zoner som fördefinierats. Finns en sån robotgräsklippare idag? För att passa in i ämnet så får den gärna vara billig (inget krav).

Gammal tråd, men gissa vem som fortfarande inte har köpt en robogräsklippare, 5 år senare...? :joy::see_no_evil_monkey:

Nu har iallafall Worx bra sommarrea, och Netonnet har dessa två modeller till väldigt attraktiva priser:

Landroid S250 för 3.999,-
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/tradgard/robotgrasklippare/worx-worx-landrooid-s250/1039534.11732/

Landroid M500 inkl garage för 4.999,-
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/tradgard/robotgrasklippare/worx-landroid-m500-plus-garage-for-worx/p2915.11732/

Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Är tusenlappen extra för M500 värt det? (troligen, ja)

Jag har en gräsmatta på ca 100 kvm, så det jag letar efter är "smidigast för pengarna" typ. Garaget behövs inte, eftersom jag ska bygga plats under altanen för maskinen, men jag kanske köper en till i framtiden (har sutteräng-tomt och det kommer bli liten gräsmatta längre ner senare).

Jag köpte Landroid M500 och är så fett besviken. Nu är detta min första robotgräsklippare, men hur svårt ska det vara att programmera den på samma sätt som en robot-dammsugare? Dvs, när den kör in i något så ska den backa och köra en annan väg?

• Dålig manual för oss förstagångsanvändare (hade gärna sett en "tutorial" eller att appen guidar användaren igenom hur man ska göra).
  • Appen är dåligt uppbygd och fokuserar på merförsäljning.
  • Backar inte när den kör in i något, utan står och sliter upp gräsmattan (vill man ha denna funktion behövs ett "antikrocksystem" för tusen spänn till).
  • Laddningen sker på sidan av roboten vilket ställer krav på hur man sätter ladd-stationen.

Att den dessutom hamnar utanför slingan lite titt som tätt, trots att vi har lagt den enligt instruktionerna, är störigt. Men sannolikt en sak som fungerar bättre för en van "sling-läggare".

Det enda pluset är väl priset då, det är ju en av de billigare pjäserna på marknaden. Men just nu känns det intressant att lägga 5.000,- till för att få den billigaste Husqvarna-pjäsen.

Betyg: 1+ av 5 gräsfrön.

2 gillningar

Har du inget öppet köp? Den funkar ju uppenbarligen inte som den skall, så jag skulle reklamera den om jag var i dina skor.

Jag tror att den funkar precis som den är tänkt, och att det är jag som har för höga förväntningar...
Men jag funderar på öppet köp, vi får se om jag orkar. Ev köper jag den där sensorn och hoppas att livet blir enklare.

1 gillning

Att klipparen fastnar och hamnar utanför slingområdet är inte helt ovanligt skulle jag tro, hade lite inkörningsproblem med min Gardena också första tiden men jag justerade slingan vart eftersom. Genom att observera var klipparen brukade jiddra bort sig kunde jag justera slingan och det blev bättre.

Ett tips (iofs för sent nu iom att du redan installerat :grinning_face_with_smiling_eyes:) är att lägga ner lite extraslinga i gräsmattan på några ställen om man i framtiden behöver dra om den. Då slipper man skarva.

Förstår inte riktigt hur du menar?
Lägger man i mer kabel så är ju den också känslig för avklippning, samt att man måste skarva hur man än gör…? :thinking:

Men ja, jag har redan börjat att justera den utlagda kabeln där klipparen kör fast. Kommer bli bra till slut.

Men hur man lyckas göra en superbra dammsugar-robot för mindre än 5 k men fortfarande har problem med sånt här för klipparna är ändå märkligt. (Det är klart, skillnad på inom- och utomhus och så vidare, men ändå)

Du kan lägga kabel fram och tillbaka tätt ihop som du sedan kan leta fram och ”veckla ut” om du behöver ändra layout på avgränsningen. Som på bilden nedan fast kabeln ligger så pass tätt så gräsklipparen enbart upplever signalen som om det vore en kabel. Jag gjorde så vid installation och har haft nytta av det när vi tex skulle ändra sträckningen av trädgårdslandet.

Edit: Och nej precis som du säger så är det ju för sent nu när du redan lagt ner kabeln så detta tips får väl bli till kommande kunder till gräsklippare med slinga :sweat_smile:

Ett annat tips som dock kan vara aktuellt är att rita upp en skiss över hur du lagt slingan och sedan markera på skissen varteftersom du behöver skarva. Dessa har ju en tendens till att krångla efter tex en hård vinter och då är det tacksamt att ha lite hjälp till var skarvarna finns.

1 gillning

Han hade ju redan bekymmer att den inte åkte dit han ville, att lägga en slalombana med kabeln förbättrar nog inte situationen. :joy::joy:

1 gillning

Förstår principen. Jag har sparat resten av rullen bakom laddningsstationen, så det blir bara "lite" jobb om jag behöver mer lina...

Men – Jag måste fråga er som har en robotgräsklippare; Är det normalt att den inte backar om den kör på saker? I min trädgår har jag stenar, höga kanter och en postlåda, som jag inte har dragit den där linan runt. Det innebär att roboth*et gör något av följande när den stöter in i ett oforcerbart hinder:

1. Backar direkt, vänder håll och kör nån annanstans. Ett logiskt och rimligt agerande.
  2. Fortsätter köra (trots att den alltså inte kommer nånstans). Detta resulterar i att bakhjulen gräver ner sig och förstör gräsmattan. Ibland fastnar roboten också där eftersom den kommer varken fram eller tillbaka när den grävt ner sig.
  3. Backar lite, tar sats, och försöker köra rakt fram igen. Jo, det är klart, den där 80 kg-stenen faktiskt kanske viker undan nu!? Idiot.
  4. Backar lite, ändrar vinkel typ 5 grader och försöker köra rakt fram igen. Jo, för att stenar är så små så fem graders ändring räcker säkert.

Så har jag då tittat på det där "Antikollisionssystemet". Det visar sig att saker och ting måste vara högre än 12 cm för att den ska se objekt som är i vägen. Vilket innebär att den stenkant som ligger runt delar av gräsmattan inte kommer att upptäckas av det här systemet eftersom kanten är ungefär 5 cm hög... Vidare kommer den inte hitta potentiella halvstora leksaker, bollar och annat tjafs som normalt förekommer i en trädgård. Tydligen måste man ha en helt platt, perfekt, gräsmatta för att den här klipparen öht ska fungera som sig bör.

Är det så här för att jag har köpt billig skit, eller funkar även t ex Husqvarnas instegsmaskinen (för dubbla pengen) så? Eller måste man punga ut med 20 papp för att få en gräsklippare som några finniga programmerare faktiskt har fattat hur man ska programmera?

Jag hade nånstans räknat med en lite smartare maskin... :worried:

Min Gardena Sileno från 2019 är väl inget geni direkt men den gör jobbet bra. Visst kan det uppstå situationer där man tycker att den är sjukt korkad tex studsar fram och tillbaka i nått hörn i trädgården och aldrig tycks hitta därifrån. Men tids nog så gör den det trots allt, det är väl bara slumpen i valet av vinkel i vändningarna som ibland får den att uppfattas korkad.

Att den kör på hinder som står i vägen fixar den bra, stannar och backar och väljer ett annat håll. Jag kan också tycka att den ibland vänder sig för lite för att vara säker på att inte köra på hindret igen men det är väl så den är programmerad helt enkelt.

1 gillning

Köpte också en billig robotgräsklippare, en Mova 600 (betalade 8 990 kr inkl. garage).

Valde denna då den har har lidar (som en robotdammsugare) istället för begränsningsslinga eller behov av RTK-antenn.

Den har haft lätt att köra fast i rabattkanter (ligger lite lägre än gräsmattan och är fylld med täckbark som den lätt tuggar fast i) eller att den fastnar genom att gränsla medarna till studsmattans metallställning. När den körs längs altanen skrapar den gärna emot trallen emellanåt, den har ju inte samma typ av bumper som robotdammsugaren.

Studsmattan har jag löst med no go-zon i appen (en smula knöligt då det kräver att man kör roboten med appen, vilket inte är helt lätt att göra med maximal precision) och att den kör fast i rabatten har jag löst genom att fylla ut håligheterna där den kör fast (alternativet hade varit att köra om gränsen, men det orkade jag inte). Att den kör in lite i altanen har jag inte gjort något åt.

Roboten ska även känna av om det regnar när den detekterar regndroppar på sin lidar. Det har inte fungerat, utan den har varit ute även i ösregn och klippt gräset. Det har dock kommit en uppdatering som ska förbättra regndetekteringen, men den har hittills inte varit schemalagd att klippa gräs när det regnar så vet inte om det har löst problemet.

En annan nackdel är att klippningen tar lång tid, längre tid än vad roboten själv tror. Den tror att den ska dra av min ca 300 m2 stora gräsmatta på 3 timmar (och föreslår därför att korta ned min schemaläggning från 8-16 till 8-11), men det tar snarare dubbelt så lång tid då den behöver ladda typ 3 gånger.

Störande är också att appen skickar ut notiser helt utan filter. Eftersom jag hade lagt in en stör ej-tid mellan 23-07 skickar den varje kväll ut en notis att stör ej är på och att roboten ska återvända till stationen (den står redan i stationen).

Summering? Appen är inte den bästa, det är lite knöligt att finjustera kartan och vad som skickas ut som avisering borde vägas bättre. Roboten känns inte särskilt smart och klipptiden kontra laddtiden kunde ha varit bättre. Klippresultatet är dock bra och de senaste veckornas klippningar har fungerat utan att roboten har fastnat. Har dock en väldigt okomplicerad gräsmatta, där en studsmatta är det enda hindret, bortsett från omgivande häck och altan.

1 gillning