Föräldrar och nördar!
Hur vanligt är det här (och liknande) nuförtiden?
Vissa "analoga" grejer blir ju ungar galna i, men det här kanske inte slår pixlar och framerates?
Föräldrar och nördar!
Hur vanligt är det här (och liknande) nuförtiden?
Vissa "analoga" grejer blir ju ungar galna i, men det här kanske inte slår pixlar och framerates?
Kidsen är väl inte så intresserade längre men de säljs ju fortfarande så…
Jag hade givetvis en och planerar att köpa en till grabben också så fort han blir lite äldre
Sonen på sju år har en som han fick för tre fyra år sen. Vi byggde ihop den senast igår. Nu har han börjat få till det med gasen så han klarar loopen utan att flyga av i kurvorna.
Han har motsvarande denna, bilarna ser lite annorlunda ut.
https://amzn.eu/d/0fqtkBW2
Jag hade nån liknande enkelt variant som gick att bygga till en åtta när jag var lika gammal. Den finns dock inte kvar. Minns att det fanns en stor bana i källaren i nån byggnad på skolan när jag gick i högstadiet, dit fick vi gå och köra ibland, vi testade att bygga egna bilar att köra med, det var kul.
Vi köpte en till barnbarnet för ett par år sedan och den packades ner i kartongen fäty snart igen. TV spel är roligare.
Det är dock Scalextric som gäller, inget annat
När grabben önskade sig en bilbana så fick han min gamla som är ursprungligen från 60 talet. Gick att köpa nya delar och renovera alla bilar. Gick även att köpa till nya bilar och bandelar då original trafo slutat fungera. Under några år byggde vi rätt fina banor. Här lite bilder på mitt Scalextric projekt
Hade jag inte haft denna så hade jag köpt Scalextric på Blocket. Mycket prisvärt och går att komplettera med nya grejor. Vår största bana, den på bilden var ca 5 x 3 meter
När sonen var 9 köpte jag en Scalextric. Det var kul ett tag tyckte han och kompisarna men ganska snabbt stod den orörd. Körde en grabbkväll med några kompisar men det blev ingen succé heller. Lite för svårt utan lite träning.
De moderna bilarna har magneter under för "downforce" medan de äldre har inget sådant. John Player Special Ronny Pettersson är faktiskt rätt svår att köra. Kommer ihåg när jag var liten satte vi dubbelhäftande tejp runt hjulen
På slutet innan intresset dog ut så var faktiskt sonens favorit den gula Mini Hundkojan
En riktig gammal rackare som jag fick byta mycket på
De där magneterna gör inte mycket nytta tyckte sonen och även mina kompisar(jag tror jag har det). Själv övade jag en del under sena kvällar och fick upp en viss teknik..
Det är nog olika från bil till bil. Den vita Le Mans ovan på bild var grym. Kunde köra nästan fullt oavsett bana. I samma set var en Viper, man ser den skymta bakom Porschen på en bild. Den var inte alls lika bra. Nu byggde vi stora banor med långa svepande kurvor
Grabben har haft två, var kul någon vecka båda gångerna sen sålde vi dem tillslut.
Scalectrix eller carrera go om man ska välja?
Såg att carrera har mario kart-gubbar. Grabben är galen i mario
Kollar på dessa två från carrera pga mario
Är någon mer framtidssäker?
Den nedre verkar gå att bygga ut.
Vi köpte den nedersta till grabben när han också var inne i en Mario-period och han älskade den. Vi byggde dock aldrig ut den.
Hur gammal var han då?
Grabben är 5,5 nu och tror att den mindre från tre år är för simpel för honom.
Dock har han temperament och lär bli riktig arg när bilen kör av på den större banan
Hittade en sån på marketplace för 250 så kanske ska testa den ändå först
Det var ett par år sedan så han var nog 4-5 där någonstans!
Han hade inte svårt med gasen då?
Såg att den blå går långsammare och därav kan man inte köra av banan
Nej det var inga konstigheter faktiskt =)
Hmm. Svårt val.
Hittade den övre öppnad men knappt använd för 250kr på marketplace. Kanske ska testa den först om han tycker det är så kul, innan man slantar 8-900
Dessutom har vi en 1,5-åring som går och sliter i allt så bilbanan lär få spö😅