Bilägare har börjat tröttna på all onödig teknik i infotainmentsystem

Från sajten:
image

En undersökning utförd i USA visar att bilägare har tröttnat på att leta bland alla menyer och onödigt tjafs från biltillverkare.

Undersökning utfördes av JD Power´s Automotive Performance, Execution and Layout. För första gången på 28 år så har undersökningen backat i poäng för nöjda bilägare. Färre bilägare än tidigare väljer nu att använda biltillverkarnas kontroller för infotainmentsystemet. Endast 56 procent använder det inbyggda systemet för ljud och mindre än hälften använder biltillverkarens system för navigering, röstassistent och telefonsamtal.

Undersökningen visar att bilägarna föredrar system som speglar deras smartphone, det vill säga CarPlay och Android Auto. Men det verkar även som att bilägarna föredrar inbyggda operativsystem så länge de inte är utvecklade av biltillverkarna själva. För enligt undersökningen så fick infotainmentsystem som använde sig av Googles Android Automotive högre poäng än bilar som använder biltillverkares system. På utsidan av bilen så gick största poängtappet gick till bilarnas exteriördesign som gick från 894 till 888 poäng jämfört med föregående år. Tesla fortsätter att rankas högt i undersökningen även om elbilstillverkaren hade tappat nio poäng mot föregående år.

Via: The Verge

Håller med. En bil utan Android Auto eller Apple Carplay gårbort

3 gillningar

Saknar du inte detta då även i alla Tesla du kör/har kört?

oh ja....... en av anledningarna jag inte kan ha en Tesla...

2 gillningar

Misstänker det… :crazy_face:
Då kanske inte jag heller ska överväga Tesla frampå.

I undersökningen fick ju Tesla bäst betyg samtidigt som folk vill ha AA och Carplay. Lite motsägelsefullt (alt. olika grupper).

1 gillning

Grejen är den att jag jag gillar modelY och nya ModelX väldigt mycket och skulle lätta kunna ha en sådan som min "daily driver".
Men...utan Apple Carplay (Använder AIBOX och då är det apple carplay som gäller) går det bara inte. Tex appen för att öppna parkeringen, Audiable, ParkPay etcetc. Så smidigt när man kan nå sådana appar direkt i skärmen.

1 gillning

Amerikansk undersökning, amerikanskt märke. :slight_smile:

Du menar som när alla lovordar Spotify :wink:

Nu vet jag inte om det lovordas i USA.
Det är ju så stort och har ett engelskt namn så det måste vara amerikanskt.

:man_facepalming:

Du har inte testat sådan där box som ska emulera CarPlay?
Jag saknar vissa saker som parkeringsapparna och Waze, men Spotify är ju bättre i Tesla :slight_smile:

Hmm som emulerar Carplay?. Är det inte AIbox du tänker på då?

Den emulerar Apple Carplay men kör Android. Så du kan köra vilka appar du vill fast bilen tror bara det är en Apple Carplay ström

Spotify bättre i tesla?... Tycker du den appen är bra?

Ja kanske är det, aldrig hört just AiBox bara :slight_smile:

Jag tycker den är bättre då man kan söka och leta mer än i CarPlay :slight_smile:

1 gillning

Vart är vi på väg? Förr tog man bilen när man skulle någonstans, nu tar man tydligen bara bilen när den har rätt appar presenterade på ett visst sätt. Det är ju inte så många år sedan radio var tillval. Sen kanske man är ensam om att tycka Car Play är rätt så överskattat och rätt så begränsat om man jämför med telefonen.

Betalar du premium connectivity?.
Tycker Tesla har gjort det meckigt för bilen att använda wifi

Du är för gammal för att förstå..
Vissa av oss vill använda McDonalds appen i bilen och beställa

Inte ens den går väl in i Car Play?

Om man har AIBOX :slight_smile:

Det är ju inget man skaffar sig.

MVH Ove

1 gillning

Förväntar mig inte det heller :heart:. Det är bra att du fortsätter beställa som vanligt i driven så inte de blir arbetslösa.