Såg att dom krypit en bra bit under 10k-strecket nu vilket gör dom intressanta när den jag har ska uppgraderas.
Kör idag Windows på en Fujitsu som jag köpte begagnad även den för massor med år sen som började livet på ett kontor eller nåt. Den är iaf max uppgraderad nu men är väl egentligen lite för klen för det jag gör.
Har ingen erfarenhet av Mac alls förutom att jag provat litegrann på en kompis iMac.
Vad ska man ha koll på på en begagnad Mac?
Dom vart ju rätt dyra nya så tänker att eventuella reservdelar är ganska billigt?
Typ diskar, batterier och nätverksmoduler.
Verkar tyvärr sakna cellular men tror inte jag kommer sakna det i längden, har för mig dom har rätt bra Wifi mottagning?
Ska köra mest Lightroom, slicea 3D-printfiler och enklare CAD, OneDrive, office och ha den i verkstaden med massa manualer och grejer uppe på skärmen.
Är bara Arm-Mac som är intressant om jag ska köra Mac.
Alltså jag har läst på lite, en Mac verkar klara sig bra på 8GB. Har uppgraderat den jag har till 12GB ram (4 inbyggt + en 8GB dimm till) och den tuggar på hyfsat responsivt med Win 11.
Sen går det ju alltid uppgradera (väl?) som på andra lite dyrare laptops
Reservdelar är inte billigt men ”inget problem” eftersom det knappast är annat än nytt batteri som eventuellt skulle kunna övervägas.
Varken intern lagring eller internminne kan bytas! Så hitta modell som motsvarar det du behöver. 8GB RAM funkar helt problemfritt till det du beskriver.
Finns ingen mac med inbyggt sim-kort. Internetdelning med sin egen iphone går nästan automatiskt.
Du skriver ”MacBook”, kan vara bra att ha koll på modellerna:
MacBook Air 13” M1 2020 - gamla kilformade MBA-chassit MacBook Pro 13” M1 2020 - gamla MBP-chassit med TouchBar
Prestandamässigt är dessa likvärdiga förutom att MBP har inbyggd fläkt vilket kan ha betydelse om du kör något processorintensivt kontinuerligt längre tid (renderar film etc) och då förhindra att processorn throttlar ned. Jag har en sådan MBP 2020 och har sällan lyckats pressa igång fläkten.
MacBookPro 14”/16” M1 2021 - Nya chassit med hdmi mm. Dessa har M1Pro eller M1Max processor (fler kärnor) och således snabbare än 2020 MBP och senare MBA.
MacBook Air 13”/15” M2 2022 - Nya Air-chassit.
Ofta har säljare på begagnatmarknaden själva dålig koll på exakt vilken modell de äger, då kan du kolla specar här för alla MacBook Air och MacBook Pro.
Bra info! Gillar formfaktorn på gamla Air, men har den det dåliga tangentbordet fortfarande? En polare hade en PRO med touchbar, en gammal från 2017 eller 18 och den pajade tangentbordet på, tydligen vanligt.