Begagnad bil 30-50’

En bekant är ute efter en begagnad bil för 30-50 K. Jag tror ju att det är ganska svårt att hitta något pålitligt för så lite pengar men hon hävdar att hon haft tur de senaste gångerna och att det i slutänden blivit billig bil trots reparationer. Jag tänker inte argumentera emot.

Så vad rekommenderar ni för mindre kombi/kombikupe som är bra och relativt billig att reparera?

VW Golf eller Polo, Renault Clio, Dacia bör väl ligga där omkring med.

1 gillning

Honda Civic?

Har haft ett par sådana som aldrig kostat något i reparationer. En kompis köpte en -08 för några år sedan som också rullat på som en klocka. Det är ganska enkla bilar och inte så mycket dyrt som kan gå sönder. Ingen turbo och ingen kamrem.:slightly_smiling_face:

1 gillning

Toyota Yaris eller aygo kanske.
Yarisar håller väldigt bra kvalitet även äldre modeller, har kamkedja med så man behöver aldrig byta kamrem.

2 gillningar

Kom igen @RolexJocke ge mig dina tankar om detta :wink:

Jag skulle tittat på Skoda i den prisklassen.

5 gillningar

Tack Jocke, bubblans egen ”bearded wonder” :sweat_smile:

1 gillning

RolexJocke rekommenderar väl alla bilar med kamrem? :sweat_smile:

2 gillningar

Jo det är nog utgångsläget :sweat_smile:

Givetvis, skulle aldrig rekommendera de bästa bilarna då de inte skapar några inkomster. :joy::joy:

Det finns ju så mycket annat att byta på Yarisen. Man får ju t e x ta bort stötfångaren för att byta halvljus lampor, så de kör man inte gärna med tända på dagen. :joy::joy::joy:

Kan man förvänta sig kamkedjeproblem på en sådan här ?

Hahah, jodå.
Men jag är väldigt nöjd, hade en 06/07 som första bil 2016 och sen bytte jag den till en 2017 för två år sedan.
Inte roligaste bilen kanske men säker, funkar bra och billig att äga. :relaxed:

1 gillning

Tänkte också Skoda Fabia. Tråkig men kombin är rymlig för storleken. Och som de sa i reklamen förr: ”För nuftiga människor”.

2 gillningar

Kamkedjan brukar hålla bra om man byter oljan var 1500:de mil istället för var 3000:de mil. Det är vad jag rekommenderar. Vi skaffade en Golf TSI till frugan med kamkedja, hade den haft kamrem så hade det ju bara blivit en utgift i detta läge. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Oktavian är inte heller att förakta.

1 gillning

Fast troligtvis har tidigare ägare inte varit så duktiga på oljebyte :thinking:

Nix, normalt följer folk serviceplanen i bästa fall.