Batterigräsklippare

Den gamlas batteri börjar bli kasst nu efter 10+ år så behöver byta.

Någon som har erfarenhet av Ryobis klippare?

Har bara ca 150kvm att klippa och robotklippare funkar inte.

Kollat på denna

Vet inte om det är exakt denna modell vi har men vi kör med en liknande då och då när vi samlar gräs till täckodling och den funkar bra. Då låter vi gräset växa ganska högt men det innebär att ett batteri på 4 Ah inte riktigt räcker för att klippa hela gräsmattan, skulle gissa att det är ca 250 kvm att klippa. Så se till att köpa ett batteri med tillräcklig kapacitet.

Den jag tittade på hade även 2 batterier så då borde ju den räcka gott och väl.

1 gillning

Det verkar som våran batterigräsklippare håller på att ge upp efter ca 11 års använding, en Bosch som stått ute nästan varje vinter. Nu kollar vi på Ryobi då vi har en häcksax därifrån och kan då på allvar börja samköra batterier. Annats skulle jag köpt en Bosch igen.

Det jag har hört från kunnig folk är att Ryobi duger bra om man inte vill gå upp på riktigt bra maskiner. Dessutom sägs det att det krävs minst ett 5 Ah-betteri eller två mindre för gräsmattor på 150 till 250 kvadrat.

Ryobi duger gott till hemmabruk, men skulle väl inte vilja ha dom i jobbet, mest pga att dom är från jula och att hilti och milwaukee-maffian skulle mobba mig

Det var Hilti och Milwakukee-maffian som sa att "...om man inte vill gå upp till riktigt bramaskiner." :smiling_face_with_sunglasses:

Jag har något liknande för att klippa en kulle på tomten där roboten inte kommer upp. Den funegrar bra men drar vlädigt mycket batteri när gräset är långt och tjockt. Själva klipparen är ganska plastig men gör det den ska och gör det bra tycker jag,

Har ett sutteränghus så det är en trapp till framsidan så om den är plastig och förhoppningsvis inte så tung är det bra.
Hade en begagnad gammal Klippo när vi flyttade in, den var rätt jobbig att bära uppför trappen, helst när den var varm.

Ja den är lätt, dock valde jag en robustare modell än de allra enklaste.

Kolla bara så att den klipper när man backar med den. Vissa ryobi klipper bara när man kör dem framåt.
Har själv en batteridriven makita jag är nöjd med.
Så fundera på om du ska köpa andra maskiner i framtiden så man håller sig till ett märke

Oj, det var inget jag hade koll på. Hur funkar det rent tekniskt?

Ingen aning faktiskt. Kanske bara gäller de med drivning. Grannen har en ryobi med drivning och den kan bara klippa när man kör den framåt. Vi som har tighta terasser på vår tomt behöver kunna klippa när man drar klipparen bakåt, spar rätt bra med tid på det.

Du behöver ofta backa med en gräsklippare. Alla gräsklippare i testet förutom Ryobis klarar att backa och samtidigt klippa. Det är ytterligare ett stort minus för Ryobi, som du måste lyfta bakdelen på när du behöver förflytta den bakåt.
Test gräsklippare batteri – vi utser bästa batteridrivna gräsklipparen 2025 | Byggahus.se.

1 gillning

Jag har beställt en, får se om det går att backa och klippa. Och hur mycket man retar sig på det om det inte går.

Den vi har klipper så länge du håller i handtaget oavsett riktning eller om den står upp eller ligger ner :sweat_smile:

1 gillning

Vilken modell beställde du?

RY18LM37A-240

1 gillning