Som rubriken antyder så behöver jag skaffa ett antivirus till min nya dator. Frågan är vilket som är bäst. Jag har kollat runt på lite olika sidor och de flests rekommenderar bland gratisprogrammen;
AVG,
Avast,
Avrira
Kasperksy
Dock är det svårt att veta vilket av dessa som är bäst tycker jag då olika sidor graderar de olika samt då en del sidor är svårt att avgöra hur pass opartiska eller ’köpta’ de är av de olika företagen.
Så kom med era förslag! Vilket av dessa ska jag skaffa (eller har jag missat någon doldis bland gratisprogrammen)?
Exakt. Kommer inte ens ihåg när jag senast använde något annat än Windows egna. Utöver det är det bästa sättet att hålla skit borta från datorn att inte dra ner spel/programvara från Piratbukten eller klicka på bilagor till skumma mail.
Jo men jag har läst att Windows egna program inte är lika bra på att hitta skadlig kod som de andra gratisprogrammen. Fast det kanske är annorlunda nu?
Hela grejen med Windows 11 är väl att den är mer säker än föregångarna? Så jag hade tyckt att ett antivirus är låg prio.
Glöm inte att ett separat antivirusprogram introducerar en ny attack-vektor, eftersom du har något som körs 24/7 i bakgrunden och som har full admin-access.
Sysslar du med någon "high risk", typ ladda ner .exe filer från Piratebay? Om du inte gör nåt där virus tenderar att finnas tycker jag ett separat antivirus är låg prio.
Jag kör W11's inbyggda, Eset Security & Malwarebytes men de är inte gratis men snudd på det. Har hängt med sen gammalt, kanske inte behöver de men det rullar på bra.
Kanske. Jag litar inte på att windows är särskilt säkert med tanke på statistiken vilka operativsystem virusen riktas mot.
Så har jag faktiskt inte tänkt… Ja det är ju klart, kan man ta över antivirusprogrammet så är det väl öppen dörr.
Nej något högrisk sysslat jag inte med vad jag vet. .exe-filer laddar jag väl hem någon gång ibland men dessa kommer oftast från kända urgivares egna websidor eller Windows store eller Google Chromes plugin-store så inget piratebay eller sådant. Och sonen är för ung för att ha upptäkt utbudet av, och ’råka’ surfa in på någon av, alla de ’vuxensidor’ som finns på nätet så risken att något skit planteras på datorn den vägen är heller inte aktuell.