”BankID borde få statlig tillsyn”

Från sajten:
image

BankID är en så viktig del av det finansiella systemet så det bör hamna under Finansinspektionens tillsyn.

Detta menar Finansinspektionen själva i en skrivelse med sex förslag till regeringen. Staten måste även vara med och stärka upp den “digitala motståndskraften” även inom den privata sektorn. Detta bör ske via FRA (Försvarets radioanstalt).

Vidare måste det bli lite rapido att etablera ett nationellt cybersäkerhetscenter (NCSC).

Läs mer om vad Erik Thedéen, generaldirektör på Finansinspektionen, vill förändra i vår nationella digitala säkerhetsordning.

Lyssna också på vår podd med författaren och IT-säkerhetsexperten André Catry. I sin bok Honungsapan tar han upp hur fel det kan bli utan samordning av dessa frågor.

1 gillning

Hörde det där på radion i går. Tycker det låter bra. Att bankid är i bankernas händer är en stor anledning till att jag använder Freja så mycket det går.

Sedan bör ju Apoteket sättas under en ordentlig statlig utredning angående att de skickar sina kunders uppgifter till Facebook. Hos mig är det ju ett helt absurt förfarande. Skickar våra banker också kunduppgifter till Facebook?

2 gillningar

Ja :confused: Banken Collector avslöjas – läckte data till Facebook

På tiden! Jag tycker det alltid varit galet att BankID är helt kontrollerat av storbankerna utan någon egentligen översyn.

1 gillning

Bakgrunden till det nu uppdagade personuppgiftsläckaget har sin upprinnelse i en granskning som
Ekot gjorde tidigare i somras. Då kunde de visa att bankerna Avanza och Länsförsäkringar läckte persondata till Facebook. Collector, som nu står under bilan, tillsatte då en utredning och upptäckte själva att de läckte data.
– Det var den mänskliga faktorn som spelat in, förklarar Kajsa Lernestål marknadsföringschef på Collector, för Ekot.

Vilket bull :poop: