Telenor Group har lagt ett bud på en majoritetsandel i bredbandsoperatören Bahnhof som värderar bolaget till 6,1 miljarder kronor. Trots ägarbytet säger Telenor i ett pressmeddelande att Bahnhof fortsatt kommer att drivas under eget varumärke. Affären är ännu inte klar utan ska först godkännas av berörda myndigheter. Får den grönt ljus ska köpet slutföras inom fyra till åtta månader.
Telenors vd i Sverige, Jonas Edén, beskriver affären som ett viktigt steg för bolaget och lyfter fram Bahnhofs starka varumärke och lojala kundbas. De ska även kunna erbjuda ett bredare utbud av tjänster inom bredband, mobiltelefoni, tv och företagslösningar. Om Bahnhof fortsatt kommer att värna lika hårt om sina kunders integritet återstår att se. Om affären går i lås blir Telenor den näst största aktören på den svenska bredbandsmarknaden.
Har aldrig haft Bahnhof men varumärket har ju anor som själva kungahuset. Det fanns ju från allra första början som internetleverantör. Förståeligt om man behåller varumärket.
Tror det är svårt att bygga då alla får olika erbjudanden. Är ju lite som att förhandla försäkringar och tv-abonnemang. Bäst pris får man oftast när man ringer och hotar lite.
Sant, det är baksidan. Men också alla gånger jag kontaktat dem via chatten så har jag fått ner mitt pris också. Så fult men går oftast att lösa med 3 minuters ”jobb”.
Ledsnade på Bahnhof när även de började med fejkprishöjningar. Dvs skylla på ökade kostnader, höja priset för alla i ett par månader, för att sedan sänka priserna igen för nya kunder, samtidigt som befintliga ligger kvar på det gamla priset. Även om det gick att lösa genom att kontakta kundtjänst är det principiellt förkastligt.
De flesta är lika usla, men Bahnhof har genom detta agerande tappat möjligheten att vara det principiella förstavalet för min del. Ägs de dessutom av Telenor blir det ännu tydligare.
Därför kör jag just nu Telia, som kunde leverera billigare och snabbare bredband än Bahnhof.