Backbone One förvandlar din iPhone till en Nintendo Switch

Från sajten:
image

Vi har lärt oss sedan vi var små att när solen är framme så ska vi gå ut och leka, inte sitta inne och spela. Backbone One ser till att vi kan göra båda delar.

Backbone One finns i flera utföranden för att passa just din telefon och de knappar du vill ha. Den som vi fick äran att ha i händerna var en Playstationutgåva för iPhone och har alltså samma knapputföranden som en Playstation-handkontroll och är dessutom i samma vita färg.

Det första som vi lade märke till är hur skönt Backbone ligger i händerna. Vi får stanna lite där för just det här gör sådan skillnad och det väcker direkt en instinkt att leta efter spel som har stöd för handkontroll på telefonen. Knapparna har bra responstid och allt känns i klass med en original-handkontroll till spelkonsolerna. Till skillnad från Nintendo Switch som undertecknad aldrig riktigt fatta tycke för att spela med.

Backbone kommer även med en app som agerar spelhubb för meddelanden, röstchatt och flerspelarlobby. Med prenumerationen Backbone+ får vi även flera funktioner som att streama spelen till olika tjänster och möjlighet att mappa om knapparna. Backbone+ är gratis i ett år med köpet av Backbone One men kostar sedan 415 kronor per år. I Backbone-appen får du dessutom hjälp med att hitta alla mobilspel som har stöd för handkontroll och det finns så klart stöd för PS Remote, Xbox Game Pass, GeForce Now och Steam.

Att koppla Backbone One till telefonen går på ett par sekunder och om det är iPhone-modellen du är intresserad av, så följer det med ett litet extra inlägg för iPhone 13 Pro- och iPhone 14-modellerna. Men det finns även ett par andra trevliga överraskningar med Backbone One. På undersidan finns både ett hörlursuttag och en laddningsport som ger genomgående laddning till din telefon samtidigt som du spelar. För vi vet ju hur mycket batteriet dräneras när vi spelar de där riktigt krävande spelen.

Men det är även här vi stöter på lite av ett framtida problem. Till hösten förväntas iPhone gå över till USB-C så om du inte tänker uppgradera inom ett par år så är det möjligen värt investeringen. Annars så lär Backbone fila till deras versioner till Android som redan har USB-C.

Om det går att använda den till din iPad? – Det kan du trycka kryss, fyrkant, triangel och cirkel på att det går. Men det som krävs är en prenumeration på Backbone+ och en USB-C till lightning-kabel emellan handkontrollen och din iPad. Men eftersom den redan väger så lite med en iPhone installerad så blir den ganska lätt i handen att spela med utan en telefon.

En mer udda gaming-rigg är svårfunnen

Backbone One fick mig att verkligen uppskatta att spela på telefonen och jag laddade ned flera spel från Apple Arcade och App Store som har stöd för handkontroll. Det fungerade så bra att jag beslutade mig för att ge mig på min egna speltjänst här hemma – PS Remote Play. Alltså att streama mitt Playstation 5 genom Sonys app till telefonen. De få gångerna jag har gett mig på det så har mitt nätverk eller tjänsten kroknat. Men det verkar som att Sony har snyggat till deras PS Remote nu när de snart släpper sin egna bärbara PS Remote-konsol. För det flöt på bra och jag fick en egen bärbar Playstation 5 tack vare Sony men framförallt tack vare Backbone.

Så låt oss prata lite om Backbone Ones största och kanske enda nackdel – 1 499 kronor. Det är prislappen på den här handkontrollen. Det är ganska exakt två nya Playstation 5-handkontroller och jag som fortfarande bara äger en – vet hur mycket det tar emot att köpa handkontroller. Men den har funnits på rea senaste tiden till ett pris på 1 159 kronor vilket är lite lättare att svälja.

Recension: Backbone One For iOS (Playstationutgåvan)

Fördelar

  • Riktigt skön i händerna
  • Enkel installation
  • Hörlursuttag och laddningsport för telefonen

Nackdelar

  • Priset är några hundralappar för dyrt
  • Lightning håller på att dö

Detaljer

Vikt: 138 gram

Storlek: 93,9 x 176,2 x 32,6 mm (maximal bredd utfälld 257,6 mm)

Versioner: Standardversion för Android eller iPhone, Playstationutgåva för Android eller iPhone

Övrigt: App med spelhubb, hörlursuttag, genomgående laddningsport

Fungerar till andra enheter: Med prenumerationen Backbone+ (Gratis 1 år, sen 415 kr/år)

Pris: 1 499 kronor (Prisjakt 1 159 kronor)

Sammanfattning

Så hur sammanfattar vi en handkontroll som gav mig spelsug för mobilspel, PS Remote och att äga en ”bärbar spelkonsol”? Den är så smidig och skön att spela med att det nästan inte går att klaga. Nästan. För sen har vi ju det där med prislappen på 1 499 kronor. Priset kommer att behöva sina speltimmar för att det ska kännas värt det. Sedan om du har en iPhone kanske du ska ta en funderare hur det blir om du får en iPhone med USB-C i framtiden. Jag har mejlat Backbone och frågat om de tänker släppa en liten adapter eller om de bara börjar erbjuda en ny iOS-version. Det kanske fungerar med en sån där billig adapter för lightning till USB-C men det känns som en riskabel chansning. Trots det och om du känner att du kan lägga 1 499 kronor eller kanske hittar den på rea, så kommer du inte att bli besviken och du kommer framförallt vilja använda din Backbone One.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
1 gillning

Razer Kishi är ett annat alternativ.....billigare.

Yes den kostar som denna på nuvarande rea.
Men Razer saknar hörlursuttag och genomgående laddningsport på Kishi tror jag.

1 gillning

Apple användare som saknar hörlursuttag?.... Jag förstår ingenting @esse hjälp mig här.

Kishi v2 har genomladdning. (Det var den jag menade när jag skrev Kishi... my bad)

2 gillningar

Haha nej jag försöker tala för alla gamers med dyra headsets som vill använda dessa när de spelar över Xbox Game Pass eller PS Remote. :grin:
Jag tryckte ju så klart bara in mina AirPods i öronen och var nöjd :wink:

apple användare som tänker på andra?!.. VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!?!?!?!?!?!

:heart:

Hur kan detta va en nackdel när det är de enda alternativet som finns idag?

Nackdel för att köpa produkten om man ska byta upp sig i höst. Vet att Marcus har mailat dem och kollat om det kommer lira med adapter men inte fått svar.

Går det att justera bredden så borde det ju gå med en adapter.

1 gillning

Är det klarlagt att det blir USB-C på iPhone 15?

Japp funderar om en sån där liten rackare fungerar men känns som att det kan bli lite ostabilt med :sweat_smile:
Men du har 3D-skrivare som kan bredda den där lite åt mig kanske? :wink:

iPhone får USB-C till hösten med 99 procents säkerhet.
Edit: EUs krav börjar visst gälla från nästa år så kanske inte är så säkert ändå :grin:

1 gillning

De kanske tar fram en adapter för de borde ju vara insatta i vad som komma skall.

2 gillningar

EU-krav så det är nog väldigt sannolikt att det blir usb-c i höst :slight_smile:

1 gillning

Kravet är väl inte förrän i slutet av 2024?

Så vi får inte iPhone 15 förrän till jul? :joy::joy::joy:

2024 är nästa år.

Apple kan mjölka Lightning ett år till men det vore trist tycker jag.

Borde synas i läckor redan.

1 gillning

Det finns ju redan en variant av handkontrollen med USB-C?

Tänkte vi skulle införa kinesiskt nyår. :joy::joy:

Funkar den med iPhone? Trodde den var för Android, men vilket OS kanske inte har någon betydelse.