Aviseringar från fake-leveranser

Nej, mig veterligen har inte Instabox någon app.

@Thor kör Instabox Magic Booster appen & det är därför han inte hittar paketen. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Instabox har, som nämnts av flera här, ingen app. Du har blivit lurad att installera något annat och registrera dig.

De skickar länk via sms och så får man bekräfta med BankID.

1 gillning

ja, sorry. ingen app nedladdad här.
Instabox hemsida vs. hemsidan jag kommer till när jag klickar på länken.

När jag går in och legitimerar mig med BankID på instaboxs hemsida så dyker inte den planerade leveransen upp.
Klickar jag på länken i SMS så kommer jag till track.instabox.io/se-sv/spårningsnummer som är Moldiri ABs domän (största ägaren av Instabox AB) där de vill att jag legitimerar mig mot instabox med BankID
Säkerhetsmässigt är det här i mitt tycke katastrof.
Länkar som ser ut att komma från betrodda företag är inte supersvåra att skapa.
Hemsidor som maskerar sig som betrodda hemsidor är inte heller supersvåra att skapa.

1 gillning

Absolut, du har helt rätt i sak. Det är inte bra att klicka i länkar via sms/mail där avsändaren inte framgår tydligt.

Fast i det här fallet blir det dryga svaret att du har inget val om du vill ha dina prylar med Instabox.

2 gillningar

Länkar och Bank id är ingen bra kombo. Bara att vänta till den dyker upp på hemsidan eller tills de skickar en ny försändelse.

2 gillningar

Fick detta idag. Aldrig haft en kortläsare från Nordea och aldrig ens haft ett konto där.

Jag fick samma, har kortläsare men inte från Nordea.

Har fortfarande inte sett ett bluffmail med korrekt svenska…

1 gillning

Fick två sms igår

image

Fick samma igår fast från svenska nummer.

Har fått tre stycken idag, undrar om det finns en korrelation till UPS. Säljer mitt nummer för att framhäva sig själva? :rofl:

UPS suger hur som på allt som gäller last mile delivery. Då fick jag det sagt igen!

3 gillningar

Har också fått flera sådana sms idag. Tôligt!

@nikka skriver intressant om det.

1 gillning

Inte fake leverans men däremot ett fake mail från “Telenor”. Undrar om @Zop också fått det? :joy::joy::joy:

Den har jag inte sett men jag är säker på att jag aldrig skulle betala ett öre mer till Telenor än de har begärt.

1 gillning


Ny budfirma som ville leverera :sweat_smile: