CEE är en trefas-kontakt, jämfört med den vanliga enfas-kontakten (Schuko) som vi använder dagligen till det mesta annat.
Den klarar kombinerat 250 A och 690 V (172 kW) till skillnad mot vanliga enfas-kontakten som är skapt för max 16A och 250V (4 kW). Eller som det blir i Sverige 230 V på 16 A = 3,7 kW
Nu har ju inte pappseplutten 250 A draget in på gården utan det är 16 A per fas som gäller vilket betyder att det blir 3.7 kW X 3 = 11 kW vilket också är max vad min Etron tar in via växelström.
Nu handlar det dessutom inte framförallt om att det går 3 gånger så snabbt att ladda bilen. Schuko-infrastrukturen är inte riktigt gjord för att stå och bli belastad på det sättet så länge och det har ju varit en och annan brand relaterat till den. Ofta är det inte kontakten eller sladden i sig som är problemet utan folk håller på med förlängningskablar och tajmers köpta på biltema och gud vet vad.
Och även om jag inte planerat göra det så känns det helt enkelt bättre att använda en kontakt där effekten är i lägsta delen av vad den är skapt för, inte max. Särskilt när man ansluter bilen till ett hus som är byggt någonstans mellan 1700 och 1800-talet helt i trä
Det där är väl dessutom en 16A trefaskontakt du visar.
Men nice att det kommer med. Är något som jag behöver för att ladda på gården den dagen jag byter till elbil.
Hehe ja det är nog mest industrier som har det, men visst någon elbilsentusiast som absolut måste ha ut 22 kW lägger säkert 20 000 kr i avgift plus betydligt dyrare nätavgift! Men vad gör man inte för sin Tesla?
En laddbox består av ett tre fas-uttag, egna säkringar samt mer eller mindre avancerade funktioner för intelligens, vanligast att RFI-kort kan krävas så att inte grannen tjuvladdar men också tidsschema så den bara laddar på natten etc (något som även bilen ofta har inbyggt för övrigt).
Men ur ett brandsäkerhetsperspektiv fungerar det ju bra att ladda med CEE till skillnad mot vanligt 230v-uttag.
Ska man ladda med schuko så bör man nog kolla att ledningarna klarar det. Det blir ju en konstant värmeutveckling i ledningen när du laddar. Så är kablarna gamla så kan det nog vara läge att ha hem en elektriker som kollar på det.
Man får verkligen hoppas att det alltid varit en elektriker involverad
Eller ja, hos mig ligger 3/4 av huset på en fas, inklusive köket OCH utomhusttagen OCH garaget där jag sitter och jobbar OCH internet (det sistnämnda tar ju inte så mycket ström men det märks när internet går ner för sonen när jag höjer temperaturen i garaget kan jag säga).
Den installationen gjordes av en större elfirma - eller snarare de satte in jordfelbrytaren efter att de som sålde huset till oss drog om elen själva… men man tycker ju att elfirman kunde korrigerat det när de ändå satte in jordfelsbrytaren. Nu har jag en egenföretagare som är världsbäst som bara löser allt och har börjat fördela om faserna lite.
Men det hade ju gått för mig att bara köra ett uttag på en fas och så hyfsat ny eldragning på det så är det naturligtvis inga problem att ladda bilen. Det är ju inte som de tjommarna som köper en timer på Biltema och sedan undrar varför garaget brann ner (True story).
“Han tror att skarvsladden var största boven i dramat. Den var 40 år gammal och isoleringen hade torkat. Troligen stod sladden inte pall för värmen som utvecklades under lång tids maxlast.”
Det kanske man skulle tänkt på innan… det verkar ju som att varje gång det blir knas så är det för något annat än själva uttaget, bilens sladd eller bilen felat. Timers, gamla skarvkablar etc.
Men å andra sidan vet man ju inte alltid hur det ser ut inne husets ledningar.