Med Audi Charging Hub vill det tyska bilföretaget hjälpa Audi-ägare inne i städerna att ladda sina bilar – men det är öppet för alla.
Varför Audi satsar på egna laddare när man är med och äger Ionity har sin förklaring. Bolaget säger sig identifierat problemet med laddning i sitt närområde – för de som inte kan ladda hemma. Därför har de börjat bygga upp konceptet Audi Charging Hub som är citynära laddare i områden där det bor många Audi-ägare.
För även om alla kan ladda på Audi Charging Hub så är det billigare för Audi-ägare med Audi Charging-kort (både gamla och nya Elli-baserade tjänsten). Audi-ägare kan även reservera plats till skillnad mot övriga.
Varje modul – de så kallade Power Cube-enheterna består av 1,05 MWh-timmar battericeller samt en laddare av märket Hypercharger. Laddkabeln är monterad på en stor arm och det finns gott om svängrum. Bra för både stora och små. Laddarna tar sin ström från batterierna och inte från nätet. Detta skiljer övriga laddplatser. Men det gör att Audi kan bygga sina laddplatser lite varstans bara de kan ansluta sig till någon närliggande verksamhet som har tillräckligt med effekt att låna ut för att ladda upp batterierna. Respektive Power Cube klarar att ladda cirka 15 bilar på en laddning. Hypercharge-laddarna ger 160 kW effekt om båda anslutningarna används eller max 320 kW om enbart en gör det.
Just nu finns Audi Charging Hub eller skall öppnas i följande städer
- Nürnberg (Tyskland)
- Zürich (Schweiz)
- Berlin (Tyskland)
- Salzburg (Österrike)
- München (Tyskland, öppnar senare i 2023)
- Frankfurt (Tyskland, öppnar senare i 2023)
- Bremen (Tyskland, öppnar senare i 2023)