Audi och Volkswagen rapporterar starkt elbilsår

Från sajten:
image

Båda bolagen visar en kraftig ökning på försäljning av elbilar och i Volkswagens fall är elbilen ID.3 den mest sålda och Audi e-tron ligger på fjärde plats bland deras mest sålda bilar.

Audi e-tron levererades till 2067 kunder under 2020 och stod för 12 procent av försäljningen, vilket kvalar in på fjärdeplats av mest sålda bilmodeller. Audi ser ljust på 2021 med lanseringar av Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron som ansluter sig till dagens e-tron, e-tron Sportback, e-tron S och e-tron S Sportback. De utlovar dessutom att lansera 20 nya renodlade elbilar innan 2025 och fortsätter att leverera en hel rad av sina andra modeller som laddhybrider.

Trots att bilförsäljningen har gått ned markant under pandemin så berättar Audis sverigechef Jörgen Wedefelt att Audi lyckats notera den näst högsta marknadsandelen i märkets historia.

“Audi e-tron har varit ett draglok under året med fantastiskt respons. I december var den vår mest orderlagda modell och vår fjärde mest levererade under 2020. Under 2021 kommer vi ha laddhybrider i snart sagt varje segment och under året lanserar vi ännu fler rena elbilar som kan möta den ökande efterfrågan.”

Volkswagen ser samma utveckling och när summeringen för 2020 var klar så stod det klart att elbilen ID.3 är deras mest sålda bil under de sista rafflande månaderna och var dessutom Sveriges mest sålda bil under december. Det totala antalet under året blev 4009 registrerade bilar varav 2564 stycken registrerades under december månad.

Elbilsförsäljningen stod för 32,7 procent av Volkswagens försäljning och procentsatsen peakade under december med hela 60,7 procent.

ID.3 tilltalade även privatpersoner som står för hälften av köpen. Volkswagens satsning på ID-serien fortsätter under 2021 och nästa bil i serien blir SUV:en ID.4 som redan kan beställas på Volkswagens hemsida.

“Det här är ett fantastiskt facit för ID.3 och en enormt bra start för vår storsatsning på den helt elektriska ID.-familjen”, Sten Forsberg, chef för Volkswagen Personbilar Sverige.

Läs vår recension av Volkswagen ID.3 här och se videorecensionen nedan.

Via: Audi och VW Pressmeddelanden.

Var köper man dessa elbilder? Några sådana vill man ju ha på väggen!
Moahaaa från elaka språkpolisen

1 gillning

I Mexiko. Han skulle skriva ”el bilder”. :wink:

(@DennisKlarin: Jag har korrigerat felet.)

1 gillning

hur är detta tänkt?. Finns ju inte laddplatser till alla.

EDIT: Kompå jag måste förtydliga, jag var sakastisk.

1 gillning

Jag fattar inte heller. Hur skall det gå när det dyker upp flera miljoner elbilar från ena dagen till den andra. :man_shrugging:

1 gillning

Det blir kölapp som på Systembolaget förr.

2 gillningar

Ingen fara, räckvidden är ju så dålig så ingen kommer ändå kunna komma hela vägen fram till laddarna :man_shrugging:

3 gillningar

aahh smart! :+1::ok_hand::beer:

Anledningen att det kommer finnas laddplatser till alla och vi kommer att ha ett mycket välfungerande infrastruktur för laddbilar i det här landet.

Är för att vi pratar om det.

Jag kallar det Skåne-strategin, genom att alltid klaga på att Stockholm får allt så får i själva verket både en och två ringleder innan ens Stockholm fått sin, en Citytunnel långt innan Stockholm fick sin Citybana och för att inte tala om Öresundsbron :slight_smile:

Men det är glömt nu för nu har vi siktat in oss på en tunnelbana till Köpenhamn. Det lär vi få innan Stockholm ens bråkat färdigt om slussen.

2 gillningar

Tunnelbana till Köpenhamn. Duger inte tåget eller vad är tanken. :thinking:

Det är två aspekter.

Många brukar lyfta fram att Öresundsbron kommer vara en flaskhals i framtiden men av allt att döma är det inte sant utan den kommer visst svälja rätt så mycket mer ökad trafik. Då är det snarare Triangel-stationen som är problemet. Den kommer inte klara att hantera fler och framförallt inte längre tåg.

Men framförallt handlar det om en fortsatt Öresundsvision. Att binda ihop kollektivtrafiken mellan Malmö och Köpenhamn. Du vet i stället för att ta sig till någon tågstation och sedan åka in till Köpenhamn Central och därefter byta, i stället ta närmsta tunnelbanestation här i Malmö och sedan åka till precis den platsen i Köpenhamn man vill till - särskilt för arbetspendlare hade det varit nice. Det skulle ta 20 minuter från Malmö till Köpenhamn.

Naturligtvis är detta enda sättet för Malmö att någonsin får en tunnelbana också - målet är nämligen att sätta en t-banestation i Västra Hamnen och en på Malmö C. Just nu är det många som tar bilen utsocknes för de inte orkar byta från Tåg till buss, eller för den delen gå och därmed korkar igen hela det områdets två enda in/utfarter.

Nu har man även börjat utreda om det går att sätta t-banestationer på Värnhem och Södervärn som är östra och södra Malmös stora busshubbar.

Det skall säga att det faktiskt händer någon gång per år att något tåg bli stående på Bron med långa följdproblem så långt ut som till Karlskrona, Kalmar och Göteborg. Då är det tryggt med ett annat alternativ.

intressant läsning.

2 gillningar

Nu är väl rubriken att kalla det elbrist väldigt missvisande.
Det handlar ju om överföringsproblem och effekten under olika delar av dygnet.
Hela Mälardalen har problem med nyetableringar av nya större byggplaner.
Att bygga ut nätet tar väldigt lång tid eftersom det är väldigt många aspekter med godkännande från alla berörda.

1 gillning

Jo…Det handlar om att sälja rapporten också. Förbiser man det så var det ändå intressant

Men en sak som jag är förvånad inte upp mer på diskussion är tvåvägs flöde på bilar. De med chademo kan ju också laddaur mot nätet… men bilar med CCS har inte den möjligheten ännu

1 gillning

Det är märkligt att man stänger reaktorer på Ringhals samtidigt som man har dessa problem.

Den var inte gammal å risig då?
Man tycker ju att man borde byggt nyreaktor

Många som anser att det var ett dumt beslut inom elbranschen. Vi hade inte haft dom överföringsproblemen vi har idag.

Som i somras när det var väldiga problem. Många stora företag som kräver mycket el stänger ner produktionen när priset blir för dyrt under vissa timmar.

1 gillning

De hade kunnat gå 10-15 år till utan problem. Dock ansåg ägaren (statliga vattenfall) att de inte gjorde någon vinst på det

1 gillning

nä…det är väl väldigt svårt att tjäna pengar på elproduktion i sverige.
Och skapar man en bristvara så kanske man löser det?

1 gillning

Problemet är bara att man nu saknar el när det inte blåser eller/och vattenmagasinen håller låga nivåer. I somras var de tvungna att starta ett oljekraftverk i Oskarshamn under en period.