Att använd Telia Cloud som backup?

I och med mitt nya abonnemang hos Telia så har jag tillgång till att använda Telia Cloud med obegränsad backuplagring.

Det är ingen bergränsning för vilken enhet du gör backups från, så då tänker jag först och främst för mina 4TB eller så med bilder och filmer som jag har på min dator och externa hårddiskar. Har inte haft en off-site backup tidigare, så jag undrar ifall någon av er har erfarenhet av att använda Telia Cloud och hur eran upplevelse är av tjänsten

1 gillning

Det verkar vara Jottacloud, så bra grejer.

Nu blev det intressant. Jag har också detta via mitt Telia abonnemang.

Hur använder jag det för mina fotografier? Det är dessa som tar mest utrymme och om jag skulle kunna lägga upp dem. här så kan jag minska ner på mitt iCloud-abbonemang och spara lite pengar.

Nu har jag provat det. Min slutsats är att min max uppladdningshastighet är på tok för långsam,max 10mbit/s, för att ladda upp åtskilliga TB. Det skulle i praktiken ta veckor.

De håller på att dra in fiber i kåken. Kanske får vi högre hastighet för uppladdning då som gör det hela mer praktiskt genomförbart.

Min erfarenhet av backup tjänster där man får backupa hela datorn för en billig penning är att de är väldigt långsamma.
Det kan ju vara så att Telia hur sin tjänst från någon av dessa leverantörer så det är inte säkert att fiber kommer att göra någon skillnad tyvärr.

De kör Jottacloud och när jag testade det laddade allt upp i runt 25 Mbit/s. Tar alltså ganska lång tid för första backupen men är inte så farligt när man bara ska ta backup på ändringar efter allt är uppladdat.

Någon som testat hur snabbt det går att göra en restore? Vilken hastighet får man då? Samma som när man backar upp?