Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Jag var en av de som tjatat livet ur HDFury att försöka lösa det och det ska bli jäkligt spännande att se resultatet. Eftersom jag kör projektor så lär jag aldrig se röken av eARC på något annat sätt :slight_smile:

1 gillning

Intressant, Vad har du för ljudsystem nu när du har projektor?

1 gillning

Fast om du kör projje har du väl en receiver som tar hand om det hela?

1 gillning

Absolut, men det är ett par saker som gör att jag vill köra på Sonos istället. Det första är att alla högtalare som jag har idag tar väldigt mycket plats och ljudet från Sonos ARC + sub + ones räcker gott för mig. Jag vill att det ska vara så diskret som möjligt. En annan stor anledning till alternativa lösningar är att jag behövt uppgradera min receiver för ofta pga att HDMI verkar få nya funktioner flera gånger per år vilket ställer till det när man ändrar om. HDFury kan sina switchar och du får mycket mer flexibilitet i att kalibrera bilden. Ett exempel är att jag kan tvinga Dolby Vision till min sony proj och det har markant ökat bildkvaliten.

1 gillning

Just nu kör jag Onkyo tx-nr696 och Q Acoustics högtalare i ett 5.1 system. Jag är absolut nöjd med ljudet men behöver välja. Just nu har jag två uppsättningar högtalare (sonos + Q Acoustics) och i dagsläget räcker det med Sonos.

1 gillning

Menar du uppgradera receivern som i att det kommer ny mjukvara till den?

Nej, mer DV, 2.0b, HDR etc. När man uppgraderar utrustning blir det allt som oftast en kedjereaktion där det mesta behöver bytas ut. Med en HDFury switch kan jag som sagt tvinga DV till projektorn och styra bilden mycket mer. Desstutom har du inte mycket du kan göra med HDMI inställningar i en reciever.

1 gillning

Tack fin anläggning :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nu har jag förbokat!

2 gillningar

Ok, för själva HDMi standarden har ju inte ändrats sen typ 2017 :smiley: Så själva HDMi:n behöver du inte uppdatera fler ggr per år :smiley:

Kul att höra!

Kul, det ska bli spännande att testa.

Är det så att när Netflix skriver ATMOS känner den av att systemet har ATMOS eller är det en signal om vad den kan spela för ljud? Är alltså ATMOS en garant eller en möjlighet?

Står det Atmos så känner den av att det finns Atmos-kompatibel ljudenhet som kan ta emot det - du kan dock sabba det i en längre kedja så som att du får Atmos från AppleTVn men sedan konverterar teven till stereo om du råkat välja det i menyn.

Jag förklarar det här.

1 gillning

Kanonbra genomgång! Har en Samsung från 2015 (7 series) så har utgått ifrån att DD+ inte fungerar. Inte jättesugen på att byta TV riktigt än och såg då HDFurys fix som ser helt klart intressant ut. Har jag fattat det rätt att jag i dagsläget har Apple TV eller Xbox One att välja på om jag vill få atmos på Netflixfilmerna? Kanske avvaktar ett tag till i så fall och hoppas på att nya Chromecast blir ett alternativ till dessa båda.

Via HD Fury bör det gå ja, jag har beställt en och väntar på leverans innan jag kan ge slutgiltigt svar.

Tack för snabbt svar! Så Apple TV 4K till HDFury, sen HDMI earc UT från HDFury till Sonos Arc för ljud och HDMI UT till Samsung-TVn för bild (om det nu funkar som det ska med HDFury)?

Just precis!

Häromdagen ändrade de info på HdFury och klargör att shipping inleds 15 september. Kul! Jag har en Samsung UHD/4K HDR från 2015 och jag funderar nu på hur jag ska koppla ihop detta med Arcana. Jag har Apple TV 4K, Chromecast Ultra, Playstation 4 och Nintendo Switch. Enklast skulle ju vara att köpa en HDMI Switch före Arcana så behövs bara en HDMI till TV:n (arc-uttaget) och en till Sonos Arc - i båda fallen ut från Arcana. Nån som har tips på en bra HDMI-switch? Den behöver klara 4K HDR utan problem. Behöver inte vara så avancerad i övrigt (ser inte riktigt behovet av uppskalning exvis). Det finns en uppsjö varianter av HDMI Switchar med rätt specs i olika prisklasser så tar gärna emot tips på en switch ni är nöjda med. Gäller ju att hitta produkt som ger rätt krona per kvalitet och inte bara köpa billigast möjliga och hoppas på det bästa.

Det enda jag kan tänka mig är nice med en HDMI-switch är en faktiskt fjärrkontroll, automatiken tenderar att strula när ChromeCasten alltid jagar efter signal.