Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

I den totalt hypotetiska diskussionen att vi har en Arc att testa så skulle ett test så fall släppas i innan eller i samband med att den släpps japp!

Har sett många TV-apparater som har stöd för Dolby Digital Plus som inte listar det på prisjakt dessvärre. Det är ju en salig röra med specifikationer i allmänhet i den här branschen.

1 gillning

Och så här blev testet :slight_smile:

1 gillning

Väldigt informativ artikel, tack !

Ursäkta det här långa frågeinlägget men jag har vart på mediamarkt och elgiganten och ingen där har kunnat hjälpa mig alls, enda dom säger är att det borde funka. Har inte kunnat ta mig till en hifiklubben butik så hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Tack på förhand :slight_smile:

Jag ska köpa ny soundbar till min Philips 65PUS8503. Vad jag kan läsa ur användarmanualen (och hitta i inställningarna på tvn) så kan jag välja “Dolby digital plus” eller “Multichannel (bypass)” som “Digital out format”. TVn har 4 st HDMI ARC.
Jag har tittat på Samsung HW-Q86R som nu går att köpa genom Benify för ca 5500 kr. Vet inte hur länge priset gäller så känner mig lite stressad :stuck_out_tongue:
Jag planerar att köpa ett Xbox One och en Apple TV (har köpt några filmer som har Atmos) och båda dom har stöd för Atmos (även om jag förstår att det kan vara lite strul med Apple TVn).

Hur ska jag koppla för att få atmos att funka ? Kommer Atmos att funka?

  1. Soundbar, Apple TV och Xbox in i TV? Och ställa in tv på “bypass”
  2. Soundbars HDMI Out till TV. Apple TV och XBOX in i soundbarens HDMI In portar. Och ställa in TV på Dolby Digital Plus

Om Atmos inte skulle funka kommer soundbaren då automagiskt “bara” spela upp 5.1 ?
Jag hade nästan bestämt mig för att leta efter en 3.1 soundbar lösning men nu när jag såg samsungen på benify så har jag svårt att motstå, byter jag tv om något år så kommer ju den ha atmos stöd och då behöver jag inte köpa ny soundbar också.

Hej!

Vilken årsmodell är det på teven? Den ser inte ut att vara med på listan över Philips TV som klarar atmos trots att den har DD+.

Men AppleTVn kan du alltid ta via Samsungens extra HDMI-ingång.

Teven kan bara ha en ARC-utgång/ingång och det är i den du skall koppla Soundbaren.

Övriga enheter gå in i övriga HDMI-ingångar.

Jag köpte den ny 2019. Tror modellen är från 2018 däremot.
Okej så om jag kopplar ATV in i soundbar så blir det åtminstone Atmos på filmerna jag köpt via iTunes? Och Netflix också :slight_smile:

Alla HDMI uttag står det ARC på. Kanske man får välja vilken source som ska användas för ARC när man kopplar i.

Svårt att bestämma, det blir inte snyggt med en sån stor soundbar men tvivlar på att jag hittar något bättre än den QR86 för 5500kr. Snyggast hade en arc varit men då måste jag ha ny tv :stuck_out_tongue:

Tack för svar ! :slight_smile:

Spännande, ja den måste ju välja en av dem helt enkelt.

QR86 är helt fantastisk även för det dubbla priset :slight_smile:

1 gillning

Hej. Jag har en LG Oled C8 2018. Och jag har fått det förklarat för mig att jag inte kan köra dolby atmos från den till sonos arc. Jag köpte en för att testa. Och till min förvåning så fungerar det.15924273352597474762094078685398

1 gillning

LG Oled C8 och väldigt många LG fixar Atmos. Det är nog bara en miss i de som skickat in specifikationerna att inte skriva med Dolby Digital Plus.

Men jag kan bara köra dd+ atmos inte truehd atmos. Jag kanske måste byta tv för att det ska fungera.
Tack för snabbt svar :grin:

Får jag ut fullt av min arc? Eller måste jag byta tv?

Om du vill ha TrueHD så måste du antagligen byta TV ja, men sitter du på många Blu-Ray-filmer? :slight_smile:

Jag har väl 30 4k filem på skiva😁

Är det stor skillnad emellan dd+ och truehd atmos?

Jag har faktiskt inte lyssnat på TrueHD så jag kan inte säga det men med tanke på den betydligt högre upplösningen så bör det vara en tämligen märkbar skillnad japp!

Efter lite forskande och försök har jag inte lyckats få igång Atmos på min Philips från 2016.
Problemet verkar vara Android 8 :pensive:
Så är det någon som vet några sjyssta videoklipp att ladda ner för att pröva och vilken mjukvara ska man använda i tvn?
Testade att ladda ner dolbys testvideos Leaf och haze men Kodi i tvn verkar bara köra det som DD5.1.

Läste i en tråd på Reddit att det går att få Atmos genom att köra Netflix som add-on på Kodi.
Dock så får jag inte till det att installera denna add-on på Kodi

Det är nog kört på Philips från 2016 tyvärr!

Ja är väl så om inte jag får till det här med Netflix add-on till Kodi men förstår inte varför den inte vill se zip-filen som en installation.
En som hade kontaktat alla parter sa att de skyllde på varann iaf.
Är mest bara nyfiken på ljudet, kommer ju vänta in en Philips med eARC innan jag byter upp mig :grin:

Lg oled b7v
Fungerar med Sonos arc.
Netflix app i tv. Samt Apple tv4k Netflix och AppleTv+.

Är du en användare av tex apple tv4 och en tv utan earc måste du också blivit besviken att du inte kan få ut atmos. Nu har en fix skapats, se länk nedan. Köp så den blir av! Jättekul.

1 gillning

Ja jävlar, det här kan ju bli bra!

1 gillning